fogyasztóvédelem;Ryanair;FEOSZ;csomagok;

Illusztráció

- Fizethet a Ryanair a Ferihegyen hagyott csomagokért

Kizárólag akkor nem terheli anyagi felelősség a légitársaságokat a késő bőröndök miatt, ha bizonyítják: minden ésszerű lépést megtettek a kármegelőzés érdekében.

A poggyászok késése esetén is jár kártérítés a fogyasztónak a légitársaságtól, nem csak a csomagok sérülése, elvesztése után - hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) az MTI-hez hétfőn küldött közleményben. A civil fogyasztóvédelmi szervezet a napokban előfordult megnövekedett poggyászkésésekre reagált.

A kártérítés feltétele, hogy a fogyasztó írásban jelentse be kártérítési igényét a légitársaságnál, legkésőbb a poggyász kiadásától számított huszonegy napon belül.

Mint írják, a Montreali Egyezmény szigorú felelősségi szabályokat állapít meg, egyebek közt előírja, hogy a poggyászszállítás során bekövetkező megsemmisülés, elvesztés, kár, késedelem esetén a fuvarozó felelőssége utasonként "1000 különleges lehívási jog". Egy "különleges lehívási jog", azaz SDR jelenleg mintegy 390 forint, a légitársaságok így akár 390 ezer forintos kártérítés fizetésére is kötelesek.

A kártérítési összeg maximumának azonban csak töredékét szokták a légitársaságok megfizetni, mivel az utas nem tudja bizonyítani, hogy mekkora kár érte - írja a szövetség.

A FEOSZ álláspontja szerint a Ryanair tisztességtelen a magyar fogyasztókkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt és az utasok által kifizetett szolgáltatásait.

Az utóbbi időben többször hagyta a légitársaság Budapesten az innen indulók csomagjait. Legutóbb - mikor különben fel is lázadtak az utasok a gyakorlat ellen - már egyértelmű volt: nem is akarják elvinni a poggyászokat, mivel azok túlsúlynak számítanak. A fogyasztóvédők szerint a Ryanair eddigi hozzáállása alapján elég kicsi az esély arra, hogy valóban ki lehessen harcolni a kártérítést. A Ryanairnek nincs telefonos magyar nyelvű ügyfélszolgálata, nincs magyarországi fióktelepe, vagy legalább egy kézbesítési címe, ahova fordulhatnának a magyar utasok.

A vonatkozó jogszabály alapján kizárólag akkor nem terheli felelősség a légitársaságot a késedelem miatti kárért, ha bizonyítja, hogy minden ésszerű lépést megtett a kármegelőzés érdekében.

- olvasható a közleményben. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége évek óta szorgalmazza, hogy a kormány készítse el az új fogyasztóvédelmi politikáját, a szövetség szerint a légitársaságok ügyfélkapcsolatára is a közszolgáltatást végző társaságok ügyfélszolgálataira vonatkozó szigorú szabályokat kellene előírni.

A vásárlóknak bármelyik üzletben kifizetik a vételárat.