A poggyászok késése esetén is jár kártérítés a fogyasztónak a légitársaságtól, nem csak a csomagok sérülése, elvesztése után - hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) az MTI-hez hétfőn küldött közleményben. A civil fogyasztóvédelmi szervezet a napokban előfordult megnövekedett poggyászkésésekre reagált.
Mint írják, a Montreali Egyezmény szigorú felelősségi szabályokat állapít meg, egyebek közt előírja, hogy a poggyászszállítás során bekövetkező megsemmisülés, elvesztés, kár, késedelem esetén a fuvarozó felelőssége utasonként "1000 különleges lehívási jog". Egy "különleges lehívási jog", azaz SDR jelenleg mintegy 390 forint, a légitársaságok így akár 390 ezer forintos kártérítés fizetésére is kötelesek.
A kártérítési összeg maximumának azonban csak töredékét szokták a légitársaságok megfizetni, mivel az utas nem tudja bizonyítani, hogy mekkora kár érte - írja a szövetség.
Az utóbbi időben többször hagyta a légitársaság Budapesten az innen indulók csomagjait. Legutóbb - mikor különben fel is lázadtak az utasok a gyakorlat ellen - már egyértelmű volt: nem is akarják elvinni a poggyászokat, mivel azok túlsúlynak számítanak. A fogyasztóvédők szerint a Ryanair eddigi hozzáállása alapján elég kicsi az esély arra, hogy valóban ki lehessen harcolni a kártérítést. A Ryanairnek nincs telefonos magyar nyelvű ügyfélszolgálata, nincs magyarországi fióktelepe, vagy legalább egy kézbesítési címe, ahova fordulhatnának a magyar utasok.
- olvasható a közleményben. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége évek óta szorgalmazza, hogy a kormány készítse el az új fogyasztóvédelmi politikáját, a szövetség szerint a légitársaságok ügyfélkapcsolatára is a közszolgáltatást végző társaságok ügyfélszolgálataira vonatkozó szigorú szabályokat kellene előírni.