film;Velence;mustra;

- Brutálisan erősnek ígérkezik a velencei fesztivál

Damien Chazelle rendezte Az első ember nyitja a 75. Velencei filmfesztivált augusztus 29-én a Lidón – adták hírül az olaszországi mustra szervezői. Ezzel a csupán harminchárom éves amerikai rendező immár második alkalommal nyitja a világ legöregebb filmfesztiválját, ami abszolút rekord egy ilyen fiatal alkotótól.

Chazelle-t már a a Sundance-en debütáló Whiplash című filmje miatt is zseninek kiáltották ki, míg két évvel ezelőtt Velencében egyszerűen felrobbantotta a sajtó és a nyitóvetítés hivatalos publikumát, az emberek repkedve jöttek ki a teremből – az Oscar esőig meg sem áll a mű (hat arany szobor jutott a műnek, köztük Chazelle-nek, mint legjobb rendezőnek).

Nem mellékesen, Alberto Barbera, a Velencei filmmustra igazgatója tud valamit, amit mások nem. 2012-es visszatérése óta – volt már periódus korábban, amikor ő irányította a rendezvényt, de Silvio Berlusconi idején nemkívánatos személy volt – mindig talál egy olyan amerikai filmet, mely néhány hónappal később mérvadó lesz az Oscar-gálán. Ilyen volt korábban a Gravitáció, a Birdman, a Spotlight, tavalyelőtt a Kaliforniai álom, illetve tavaly A víz érintése. Mától pedig mindenki azt gondolja, hogy idén ez Az első ember lesz, különösen, hogy a nyitómű egyben versenyben is lesz a patinás Arany Oroszlánért. Barbera lapunkhoz eljuttatott közleményében úgy jellemzi a művet, hogy egyszerre tud személyes, egyedi és epikus lenni – nem mellékes, hogy a cselekmény Neil Armstrongra és az első Holdra szállásra fókuszál, mely Chazelle szavai szerint azt mutatja be, hogy milyen áldozatok és kompromisszumok kísérték az eseményt. A mű által lefedett időszak 1961-1969 lesz, Armstrongot Ryan Gosling alakítja, aki a Kaliforniai álommal ellentétben most nem fog énekelni, nagyobb szerepekben még Jason Clarke és Claire Foy lesz látható. 

„Szerintem csodálatos film lesz Az első ember, Damian igazi perfekcionista. Szeretem, ha egy rendező komplex módon gondolkodik és mindig az újat keresi” – mondta lapunknak Nathan Crowley látványtervező, aki nemrég Budapesten járt a Brain Bar meghívására és beszélt a Chazelle-el való közös munkáról is. Crowley, aki Christopher Nolan állandó alkotótársa most először dolgozott Damian Chazelle-el. akit a szakember szavai szerint azért választott az ifjú titán, mert azon kevés szakemberek egyike, aki képes analóg és digitális technikákkal is dolgozni. Crowley jelenléte tehát azt a vonalat erősíti, hogy hagyományos trükköket alkalmaztak a forgatás során a CGI helyett, ezzel nolani látványvilágot ígérve. 

Az idei velencei fesztivál amúgy brutálisan erősnek ígérkezik, különösen, hogy az utóbbi években egyre inkább felzárkózik Cannes-hoz. (A Berlinale meg épp távolodik, de itt időközben új vezetőséget választottak – meglátjuk mit hoz a német mustrának a jövő.) Elég sok a Cannes-ból ilyen vagy olyan okból kimaradt friss művel rendelkező alkotó, mint például Paolo Sorrentino, Mike Leigh, Jacques Audiart és természetesen Nemes Jeles László, akinek esetében nem lepődnénk egyáltalán meg, ha a Lidón debütálna. A legelőkelőbb versenytársakkal karöltve.

Apró rezzenések, őszinte arcok, mozdulatlanná merevedett táj – a Capa Központ legújabb kiállításain sokrétű és különösen élénk látvány fogadja a látogatót.