Szombaton és vasárnap rendezik a Red Bull Air Race műrepülő világbajnoki sorozat hagyományos, budapesti viadalát, amely az idei vb negyedik állomása.
Az elmúlt években meglehetősen megosztotta a közvéleményt a futam rendezésének szükségessége főként azután, hogy 2010-ben Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa jelentésében megállapította: a légiközlekedési, zaj- és műemlékvédelmi szabályokat figyelmen kívül hagyva engedélyezték az elmúlt években a repülőversenyt. (Az ombudsman a 2008-ban és 2009-ben megrendezett budapesti futamot vizsgálta.) A szervezők a 2009-es verseny során szabálysértést követtek el, amikor a rendezvény első napján nem rendelkeztek sem a légtér használatára, sem a repülőrendezvény megtartására való engedéllyel. Így a rendezvény veszélyeztette a légi közlekedés biztonságát, az élet- és vagyonbiztonságot - írta közleményében az ombudsman, aki szerint pedig a rendezvény veszélyt jelentett a Lánchídra is, amely alatt a repülőgépek körülbelül 300 km/h óra sebességgel repültek el. A szakminisztertől a hasonló rendezvényekhez részletes szabályozást kért az ombudsman, a szervezőktől pedig azt, hogy máshol tartsák a rendezvényt, ne a Lánchídnál.
Ráadásul - annak ellenére, hogy hazánk légszennyezettségi mutatói az egyik leggyilkosabbak az egész EU-ban - a kormány 2016-ban úgy döntött, hogy (2015-2016 után) 2018 és 2020 között minden évben 1,8 milliárddal támogatja a Hungaroring Sport Zrt.-t és a Red Bull Air Race versenyt. Pedig az esemény nemcsak, hogy ráfizetéses program Budapestnek – az idén 12. alkalommal sorra kerülő versenyre a szervezők 90 százalék kedvezményt kapnak, így csupán 13 millió forint közterület-használati díjat fizetnek a fővárosnak, miközben napokra teljesen élhetetlenné változik a belváros.
A Párbeszéd az idei verseny kapcsán felszólította a főváros vezetését, hogy Budapest belvárosa helyett találjanak másik helyszínt a futamnak, illetve ne támogassák kedvezményes közterület-foglalási díjjal a rendezvényt. V. Naszályi Márta, a párt elnökségi tagja elmondta, jelenleg a fővárosban olcsóbb repülőversenyt rendezni, mint ételt osztani: míg a verseny rendezői átlagosan 9 forint területfoglalási díjat fizetnek négyzetméterenként, addig egy ételosztás megszervezésekor négyzetméterenként 112 forintot kell fizetni a közterületekért.
Hozzátette, a városvezetés hivatkozásával ellentétben nem egy ingyenes sportrendezvényről van szó, hanem egy olyan versenyről, amit a Red Bull a reklám miatt szervez. A fővárosi képviselő megjegyezte, Magyarország az egyetlen, ahol a nagy zajjal és légszennyezéssel járó versenyt egy városon belül tartják, világörökségi területek felett.