José Matthijsse, a Heineken Hungária Zrt. vezérigazgatója (b) és Lehel László, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója kezet fog az Agrárminisztériumban. Jobbról Nagy István agrárminiszter szemléli a gesztust. MTI Fotó: Bruzák Noémi
A miniszter az Agrárminisztériumban lezajlott aláírási ceremónián hangsúlyozta, hogy a kormány felelős a vidéken élőkért és számukra megélhetést szeretnének biztosítani. Mint mondta, hosszú távú cél, hogy mintegy 50 ezer ember átkerüljön a közmunkaprogramból az agráriumba. Kiemelte azt is, hogy míg az 1980-as években 500-550 hektáron termesztettek Magyarországon komlót, 2011-re már csak öt hektáron - de ma komoly lépés történt a magyar komlótermesztés feltámasztása felé.
Egy hektáron fogja felvirágoztatni az agráriumot a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet a Heineken támogatásával.
Az esemény a kormányzat Heineken elleni hadjáratának végét is jelentheti. Az ellentét a Csíki-Heineken névvitával indult: a holland cég tulajdonában lévő Ciuc ("Csíki") sör bíróságon ment neki az Igazi Csíki Sör brandnek. Utóbbi márka megnevezésében az "Igaziból" ekkor "Tiltott" lett, és a jogi vitából - a magyar kormány erélyes fellépésének hála - nacionalista felhangoktól kicsit sem mentes politikai ügy kerekedett.
Az ellentét a lex Heinekenként elhíresült ötletben csúcsosodott tavaly, ami a sörgyártót a logójában használt vörös csillagért kívánta büntetni. Csillagáért a fideszes politikus, Menczer Erzsébet személyesen is perelte a Heinekent - az ügyben a bíróság első fokon a söripari vállalatnak adott igazat. A "Tiltott" Csíki sör minden esetre fel-fel bukkan a Fidesz környékén azóta is, például kampányrendezvényeken.
Lehel László, a segélyszervezet elnök-igazgatója elmondta, hogy a Heineken támogatásával megvalósuló komlóültetvény szorosan kapcsolódik a segélyszervezet Somogy megyei kastélyosdombói modellprogramjához. A Barcsi kistérségben immár nyolc éve zajló nagyszabású szociális projekt hátrányos helyzetű családoknak kínál kiutat a szegénységből. A sajtóközlemény szerint a cég vállalja, hogy a megtermelt komlót piaci áron felvásárolja, ezzel biztosítva a fenntarthatóságot. Az első palántákat várhatóan ősszel ültetik Kastélyosdombón.
José Matthijsse, a Heineken Hungária Zrt. vezérigazgatója közölte, hogy a cégnél arra törekednek, hogy söreiket főleg helyi alapanyagokból készítsék és hozzájáruljanak a helyi gazdaságok fejlődéséhez. Utóbbiaknak a program tervezhető jövőt jelent, míg a vállalat olyan hazai komlóhoz jut, amely őrzi a magyar termőföld értékeit. Kitért arra is, hogy van termékük, amit 2017 óta kizárólag magyar árpából főznek.