online;Facebook;twitter;web;hirdetés;

E platformok leginkább a maximális profit elérésére koncentrálnak Fotó: Shutterstock

- Fegyverré vált platformok

Veszélyes, hogy néhány cég határozza meg, milyen tartalmakat osztanak meg a felhasználók a weben. Ezért sokkal szigorúbb szabályozásra van szükség a politikai hirdetések területén.

Szabályozni kell azokat a cégeket, amelyek „fegyverré” változtatják a webet - többek között ezt atratlamazza Sir Tim Berners-Lee nyílt levele. Amit a néhány hete kirobbant és újabb fejleményeivel az óta is folyamatosan a hírek élén szereplő Facebook-botrány különösen aktuálissá tett. Mint azt lapunk is megírta: külsős cégek 50 millió Facebook használó adataival életek vissza Donald Trump választási kampányában.

„Az elmúlt években konspirációs elméletek alakultak a szociális médiákban, hamis Facebook és Twitter bejegyzések keltettek társadalmi feszültségeket, külső szereplők avatkoztak bele választásokba, és bűnözők lopták el felhasználók értékes adatainak tömegét” – olvasható a The Guardan cikkében, amely a levelet elemzi. A problémák egyre szaporodnak annak következtében, hogy néhány platform, a Google, a Twitter és a Facebook birtokolja azt a hatalmat, amellyel eldönthető, mely gondolatok és vélemények oszthatók meg. „Az, ami valamikor gazdag gyűjtőhelye volt eszméknek és webhelyeknek, egyre jobban összezsugorodott néhány domináns platform nyomása alatt” – tette hozzá a tudós. Ezek az online kapuőrzők bebiztosítják hatalmukat azzal, hogy felvásárolják kisebb riválisaikat, megveszik az új találmányokat, és ők alkalmazzák az ipar legnagyobb tehetségeit, megnehezítve mások számára a versenyt.

Ma világszerte a Google-n folyik az internetes keresések 87 százaléka. A Facebooknak 2,2 milliárd aktív felhasználója van havonta, a két nagy cég, leányvállalataival, a YouTube-bal és az Instagrammal együtt a globális hirdetési költések 60 százalékát zsebelik be. Bár ezek a cégek tudatában vannak a problémáknak, tesznek kísérleteket például a hamis hírek terjedésének megfékezésére, mégis inkább a maximális profit működésük alapelve, mint a maximális társadalmi jó.

Berners-Lee két mítosz veszélyére figyelmeztet. Az egyik az, hogy a hirdetésekből származhat az egyetlen lehetséges bevételi forrása az online vállalatoknak, a másik, hogy túl késő van már a platformok működésének megváltoztatásához. Mindkét területen sokkal nagyobb kreativitásra van szükség. Azt szeretné, ha a web sokkal inkább a reményeinket tükrözné, és a vágyainkat teljesítené be, mint hogy a félelminket nagyítaná fel és a megosztottságunkat növelné.

A levél megírása fontos dátummal esik egybe: 2018 az első év, amikor az emberiség több mint fele online elérés birtokában van. Ugyanakkor kisebb az elérés esélye a nőknek, a vidéken élőknek és az alacsony jövedelmű közösségeknek. „A megfosztottság az internet hozzáférés lehetőségétől kizárást jelent a tanulás lehetőségéből és a demokratikus vitákból” - teszi hozzá Berners-Lee. Két éve az ENSZ az internethez való hozzáférés jogát éppen olyan alapvetőnek ismerte el, mint a tiszta vízhez, lakhatáshoz, élelemhez vagy villamos áramhoz való hozzájutás jogát.