Csak a fővárosban több tízezer úthiba keletkezik évente. Ezzel a karbantartók csak fokozatosan, hetek, hónapok alatt tudnak megbirkózni. Az esetenként akár több százezer forintot is elérő kátyúkárokat az útkezelőknek kell állniuk, a kártérítési igények mintegy felét azonban visszautasítják. Ennek az az oka, hogy az autósok többsége nem tudja, kihez kell fordulnia, illetve hogyan tudja megfelelően dokumentálni a keletkezett károsodást. A kártérítés alapfeltétele a kár megfelelő igazolása, amit a károsultnak kell bizonyítania. Ha ez nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja az igényt. „Idén kátyús szakaszokon a korábbiaknál is gyakrabban találkozhatunk figyelmeztető jelzőtáblával kombinált sebességkorlátozással. Erre azért érdemes odafigyelni, mert az ilyen útszakaszokon keletkezett kátyúkárt az útkezelő nem köteles megtéríteni – hívja fel a figyelmet Papp Lajos, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke.
Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet. Amikor a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált. Ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.
Ha már megtörtént a baj, a legfontosabb, hogy megfelelően doumentáljuk a kárt. Készítsünk fényképet a kátyúról és a sérülésről is, emellett ne feledkezzünk meg róla, hogy a helyszín is beazonosítható legyen a képeken. Komolyabb kár esetén ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, illetve próbáljunk tanúkat szerezni. A fényképekre célszerű a méretek érzékeltetésére egyértelműen beazonosítható tárgyakat (gyufásdoboz, golyóstoll.) helyezni. Az autó megjavítása után ne hagyjuk a sérült alkatrészt a szerelőnél, mert arra a bizonyítási eljárás során szükségünk lehet.
A fejlettebb országokban bizonyára különösen hangzana a magyar biztosítók ajánlata, a kátyúkár-biztosítás. Ez már évi pár ezer forintért elérhető, jellemzően a kötelező vagy casco mellé, kiegészítőként kötik meg az ügyfelek, de önállóan is elérhető a szolgáltatás. Fontos kiemelni: a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel az ilyen károk összege általában az önrészhez hasonló mértékű. A kátyúkárok átlagos költsége 30-35 ezer forint, a futómű sérülése esetén ez az összeg elérheti 100 ezer forintot is, ez azonban még mindig összemérhető a casco esetében megkívánt minimális önrész nagyságával.
Kátyúkár-biztosítás esetén nincs szükség az útkezelő felkutatására, az autós a saját biztosítója felé jelentheti be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Egyes kátyúbiztosítások esetében például nem kizáró feltétel, ha a kár táblával jelzett szakaszon keletkezett.