parkolás;BKK;P+R parkolóhely;

A kerületek inkább a pénz beszedésében érdekeltek, és nem a kedvezményes parkolási feltételek biztosításában Fotó: Tóth Gergő

- P+R Kánaán 2030-ra

Már csak egy bő évtizedet kell várni arra a 10-20 ezer P+R parkolóhelyre, amire szüksége lenne a fővárosnak a jelenlegi 6 ezer mellé – ígéri a BKK. Az idén átadni tervezett két parkoló - engedélyek és a pénz hiányában - 2019-re csúszik.

Egész pontosan 5740 darab P+R parkolóhely áll a fővárosi közutakat használók számára – tudatta megkeresésünkre a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. Ezt a számot fogják/szeretnék 15-20 ezerre bővíteni 2030-ra, de ez is attól függ, megvalósulnak-e az ezekhez kapcsolódó kötöttpályás fejlesztések – közölte a fővárosi P+R parkolókat kezelő társaság. Ha a legpozitívabb forgatókönyvvel számolunk, évente 1250-et kellene átadni ahhoz, hogy 2030-ra elérjük a 20 ezret. A fővárosi P+R parkolóhelyek szaporodásának évtizedes lemaradását és vánszorgását ismerve ehhez minimum varázslatra lenne szükség.

Mint azt megírtuk: a növekedési folyamattal ellentétesen hat, hogy több száz P+R parkolóhely szűnik meg a kerületek kezdeményezésére, és ez a tendencia folytatódik. A BKK adatai szerint az elmúlt 4 évben 260 szűnt meg, de „ennek ellensúlyozására 2700 új P+R létesült, valamint több, meglévő ilyen parkolót is felújítottak” írta lapunknak a BKK. Azt érdemes megjegyezni, hogy a 2700 férőhely több mint fele nem a városban elszórva jelent meg, hanem egy helyen koncentrálódik. Kelenföldön, a 4-es metró végállomásánál, a projekthez kapcsolódva alakítottak ki 1500 helyet az Európai Unió 100 százalékos támogatásával. A főváros korábbi vezetése Demszky Gábor idején a főváros 40 pontján javasolt P+R parkolókat kialakítani 2013-ig.

A BKK által hivatkozott 260-megszűnt parkolóhely inkább viszonyszámnak tekinthető. Ez - ismerte el a cég - csak azokat tartalmazza, amelyeket a fővárosi önkormányzat, illetve a BKK P+R-ként tart nyilván. „Azok, amelyek a Hungária körgyűrűn belül helyezkednek el – például a Felvonulási téren, illetve más létesítményeket szolgálnak ki, de P+R funkciójuk is van - nem szerepelnek ebben a nyilvántartásban.”

Ahogy megírtuk, ezernél több megszűnt parkolóhellyel lehet számolni a metróvonalak mentén, idén Újpesten és Zuglóban több száz ingyenes P+R parkoló megszüntetésére lehet számítani.

A P+R-ek kerületek általi bedarálását a BKK azzal magyarázta, hogy „egyre nagyobb figyelmet fordítottak a területükön található parkolási zónák státuszának szabályozására.” Ez a P+R parkolók vonatkozásában eddig azt mutatta, a kerületek elsősorban a pénz beszedésében érdekeltek, mintsem a kedvezményes parkolási feltételek biztosításában. A BKK ugyanakkor lát kedvező tendenciát is, kezdeményezésükre a fizető övezetekben speciális P+R tarifát alakítottak ki, amely általában 3 órás díj megfizetése után egész napra parkolási lehetőséget biztosít.

Ami a valóságot illeti, a tervek megvalósításában csúszások vannak. A főváros két, összesen 486 férőhelyes P+R parkoló megépítésével számolt 2018-ig, azonban az engedélyeztetés elhúzódása, a kivitelezési forráshiány miatt megépítésük 2019-re húzódhat.

A menekültektől nem kell félni, hisz már rég itt élnek közöttünk – vallja a szakácsból lett plébános, Michels Antal, akit a Józsefvárosban a hajléktalanok papjaként ismernek.