Két német fiatal aktivista, Vincent-Immanuel Herr és Martin Speer szorgalmazta elsőként, hogy minden 18. éves európai fiatalnak alanyi jogon járjon egy ingyenes InterRail-bérlet, amellyel körbeutazhatják Európát, közben pedig új ismeretségeket és új tudást szerezhetnek. Mentorként támogatva az ötletet elsőként nyújtottam be kidolgozott pilot-programot ezzel kapcsolatban az Európai Bizottsághoz. A kezdeti nehézségek és politikai ellendrukkerek ellenére végül sikerült áttörni a bürokratikus falakat és tavaly tesztüzemként elindult a program.
A próbafázisban még csak két és félmillió eurós keretből gazdálkodhattunk, ekkor a néhány ezer európai fiatalból valamivel több, mint félszáz magyar élhetett a lehetőséggel. Számuk a 2018-as évben megsokszorozódik, köszönhetően annak, hogy idén már 12 millió eurós költségvetés áll rendelkezésre. Az MSZP EP-képviselőjeként azon leszek, hogy minél több magyar fiatal számára jelentsen kiemelkedő élmény- és tapasztalatszerzési lehetőséget a program.
A jelenlegi magyar kormány egyszerű döntéssel támogathatná az ügyet, sőt, elsőként csatlakozhatna hozzá intézményi szinten és szélesíthetné ki az érintettek körét minden 18. születésnapját ünneplő magyar fiatalra. Ahhoz, hogy 2018-ban minden ebben az évben nagykorúvá váló magyar fiatal ingyenes InterRail-bérletet kapjon, alig több mint 9 milliárd forint szükséges. Ez kevesebb, mint fele a kormányzati "lőtér-program" költségvetésének, és alig egynegyede annak az összegnek, amit a magyar kormány a tavalyi év utolsó napjaiban még magyar és határon túli focicsapatoknak ajándékozott közpénzből.
Míg egyes populista vezetők gyermekkori álmuk megvalósításaként saját maguknak építenek uniós pénzből kisvasutat, addig mi, felelősen gondolkodó európai demokraták az unió és a vasútközlekedés támogatásával minden fiatal számára megnyitjuk Európát. Az ingyenes vonatbérlet programja a példa arra, hogy a hazafias érdekképviselet és az értékvezérelt európaiság nem hogy ellentétes, hanem kiegészítői egymásnak - írja a dokumentumban Ujhelyi István.