Európai Unió;oktatás;

FOTÓ: DPA/CARSTEN REHDER

- Oktatással a mi Európánkért

Hogyan alakíthatjuk jövőnket a legjobban, és hogyan reagálhatunk a leghatékonyabban az Európa előtt álló hatalmas kihívásokra? Számunkra egyértelmű a válasz: javítani kell ellenálló képességünket – egyéni, gazdasági és társadalmi szinten egyaránt. Ennek az a kulcsa, hogy az európai polgárokat olyan helyzetbe hozzuk, hogy irányíthassák életüket, megtalálják vagy létrehozzák azt a munkahelyet, amelyre vágynak, a lehető legjobban kihasználhassák képességeiket, és elhivatott, magabiztos tagjai legyenek a társadalomnak. Ez elengedhetetlen gazdaságunk versenyképességének megőrzéséhez, az innováció és a kreativitás támogatásához. Az ellenálló képesség az az összetartó erő, amelynek segítségével befogadó és méltányos társadalmakat tudunk építeni.

Az oktatás, a szakképzés, az egész életen át tartó tanulás, a mobilitás és a nemzetek közötti együttműködés mind lényeges az ellenálló képesség rövid távú javításában. És még inkább az hosszú távon: ezt érhetjük el az alapvető és magas szintű készségek és kompetenciák nyújtásával, az egyenlőtlenségek csökkentésével, a vállalkozói szellem erősítésével, a befogadó, stabil és demokratikus társadalmak előmozdításával, valamint a migráció és a globalizáció sikeressé tételével.

Természetesen a tagállamok felelősek felsőoktatási rendszerükért, de az Európai Uniónak fontos szerepet kell játszania a reformok és a modernizáció előmozdításával. És jól haladunk, például az iskolákat diploma nélkül elhagyó fiatalok számának csökkentése terén. De még ennél is többre van szükség: az Európai Bizottság ezért jelölt ki nagyratörő új célokat és referenciaértékeket, amelyeket november 17-én, a göteborgi európai szociális csúcstalálkozón az állam- és kormányfők is elfogadtak.

Az oktatási rendszereinknek inkluzívaknak, hatékonyaknak és eredményeseknek kell lenniük. El kell látniuk az embereket a szükséges kompetenciákkal és azzal a képességgel, hogy életük során folyamatosan alkalmazkodni tudjanak a változásokhoz, és meg tudják ragadni az új lehetőségeket. Esélyegyenlőséget kell biztosítaniuk mindenkinek, hogy egy méltányosabb társadalmat alakíthassunk ki. Többet kell tennünk az oktatásban rejlő potenciál kiaknázásáért, hogy segítsük a nyitott és erős közösségek felépítését.

Ennek elérése érdekében javasoltuk, hogy a tagállamokkal együtt dolgozzunk az európai oktatási térség kialakításán. Ez magába foglalja a felsőoktatási és iskolazáró diplomák kölcsönös elismerését, valamint az európai egyetemek hálózatát. Szeretnénk továbbá, ha javulna a mobilitás: eddig 9 millióan vettek részt az Erasmus+ programban és annak elődeiben; tanultak, tanítottak vagy önkénteskedtek külföldön. Közülük 227 ezren Magyarországról. Ez nagyszerű eredmény, de úgy érezzük, hogy többet is lehet tenni. Ezért 2025-ig szeretnénk legalább megduplázni - 3,7 százalékról 7,5 százalékra - a programban résztvevő európai fiatalok számát. Ez jelentős forrástöbbletet kíván.

A tagállamokkal még ambiciózusabb célokról is meg szeretnénk állapodni. Például erősíteni akarjuk a gyengén teljesítők és korai iskolaelhagyók arányára vonatkozó referenciaértékeket, ezért az elsőt 15 százalékról 10 százalékra, míg a másodikat 10 százalékról 5 százalékra kívánjuk csökkenteni. Korán el akarjuk indítani és ösztönözni kívánjuk a magas színvonalú koragyermekkori nevelést és gondozást, valamint a későbbi szakaszokra ambiciózusabb – 2025-ig 25 százalékos – referenciaértéket szeretnénk meghatározni, ami az egész életen át tartó tanulásban való részvételt illeti. Meggyőződésünk, hogy 2025-re a felső középfokú oktatást befejező európai fiatalok mindegyikének két nyelvet kell alaposan ismernie az anyanyelve mellett. További célokat lehetne meghatározni a digitális készségek és a vállalkozói készségek tekintetében, amelyek például azt írnák elő, hogy Európában minden fiatal legalább egyszer gyakorlaton vegyen részt a vállalkozói szférában, mielőtt befejezné az iskolát.

Tanárok nélkül nem lehetséges igazi változás. Az oktatás színvonala erősen függ a hatmillió európai tanár tudásától, készségeitől és képességeitől. Ők kulcsszerepet játszanak a fiatalok megfelelő kompetenciákkal való felruházásában és az oktatás modernizálásában. Ezért kell őket jobban támogatnunk. Lehetővé kell tenni számukra, hogy iskolarendszerű oktatás és folyamatos szakmai továbbképzés keretében fejlődhessenek. Emellett együtt kell dolgoznunk azon, hogy a tanári foglalkozás magasabb presztízst, jobb fizetést és több önállóságot élvezzen. Ennek támogatása érdekében tovább akarjuk növelni az eTwinning online platformban - a világ legnagyobb oktatói hálózatában - résztvevő tanárok számát, és szakpolitikai iránymutatást kívánunk nyújtani a tanárok és a nevelési-oktatási intézményvezetők szakmai fejlődéséhez.

Mindennek egy közös célja van: lehetővé tenni az egyes embereknek, hogy kiteljesedett életet élhessenek, valamint hogy méltányos és ellenállóképes gazdaságokat és társadalmakat építhessenek. Az oktatás támogatása elengedhetetlen ahhoz, hogy alakítani tudjuk a jövőt, és biztosítanunk kell, hogy Európa-szerte mindenkinek javára váljon. Mi készen állunk a tagállamokkal közös munkára, hogy ez sikerüljön.

Jyrki Katainen, az Európai Bizottság munkahelyteremtésért, növekedésért, beruházásokért és versenyképességért felelős alelnöke

Navracsics Tibor, oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős uniós biztos