A szakemberek szerint az új rendszer két központjába – Szombathelyre és Miskolcra – befutó segélykérések jelentősen lelassítják a beavatkozásokat, mert a diszpécserek csak összegyűjtik a hívásokat, amelyeket aztán egyre alsóbb szintekre osztanak le. A régi megoldás a mentők és a tűzoltók szerint azért volt jobb, mert a segélykérések azonnal a területileg illetékes központokhoz érkeztek, amelyek azonnal és érdemben tudtak intézkedni – erősítették meg korábbi véleményüket a rendszerről az érintett szolgálatok képviselői budapesti sajtótájékoztatójukon – írja a szakszervezetek.hu.
A szombathelyi és a miskolci központ jelentős időveszteséget idéz elő, amikor az ország egy másik, távoli területéről szóló segélyhívás helyét, a bejelentő személyét igyekszik beazonosítani, miközben régebben a regionális diszpécserközpontok már sokkal kevesebb információ alapján, és sokkal hamarabb útnak tudták indítani a mentőkocsikat. Az új központokból alsóbb szintre kerülő adatok ahány fokozaton átmennek, mindig torzulnak, így fordulhatott elő immár többször, hogy a mentőket rossz helyszínre, több száz kilométerrel távolabbra küldték el, és olyan is előfordult, hogy a beteg a hibás intézkedés miatt elhunyt.
A 112-es hívószámot ugyan egy uniós norma szerint vezették be Magyarországon, de az nem zárta ki, hogy a régi rendszer is párhuzamosan működjön, ahogyan az általános maradt több tagállamban is. Több uniós országban a helyiek még mindig a régi segélyvonalakat riasztják, a 112-est inkább a tájékozatlanabb turistáknak tartják fent.
A 112-es operátorok csak alapképzésben részesültek, így nem tudnak ellátni olyan, a mentődiszpécsereknek rutinnak számító feladatokat, mint például telefonon keresztül, szakszerűen instruálnak egy laikust egy újraélesztésénél, vagy egy szülésnél.
Álságos a 112-es rendszer korszerűbb voltára hivatkozni akkor, amikor az nagyobb katasztrófák – kiterjedt nagy tüzek, viharok, árvíz – esetén telítődik, és az ilyen, úgynevezett túlcsordulás esetén a szombathelyi és a miskolci operátorok nem tudnak minden hívást fogadni, ezek így a helyi diszpécserekhez futnak be, akárcsak korábban. Ha ez így működik, akkor miért ne működne más esetekben. A 112-es operátorok döntő részének semmilyen képzettsége nincs ahhoz, hogy meghatározza, egy-egy tűzesethez milyen készültséggel vonuljanak ki a tűzoltók, így sokszor a parancsnokoknak a helyszíneken kell további erősítést kérniük, holott pontos információk alapján nagyobb erővel indulhattak volna útnak. Ez akár emberéletekbe is kerülhet.
Az ATV Híradója kereste a Belügyminisztériumot is, ahol közölték: a tárca nem a szakszervezetek véleménye, hanem az új rendszerrel dolgozó kollégák tapasztalatai alapján tájékozódik. Azt is hozzátették, hogy eddig nem tapasztaltak rendszerszintű hibát.