Alig több, mint egy hónapja egy török fuvarozóvállalkozás javára ítélt a luxembourgi székhelyű Európai Unió Bírósága abban az ügyben, amelyben sérelmezte, hogy gépjárműadót kellett volna fizetnie a Magyarországon át Németországba tartó kamionja után. Tegnapi hír, hogy mintegy 400 török kamiont nem engednek be a magyar hatóságok. Ezt Fatih Sener, a Nemzetközi Áruszállító Szövetség isztambuli vezetője nyilatkozta a Daily Sabah török újságnak, melyet a 444.hu szemlézett. A veszteglés oka, hogy a törökök szerint a magyar hatóságok valamiért nem hajlandóak kiállítani a határátlépéshez szükséges dokumentumokat. A törökök szerint a 400 kamionból 80 eleve Magyarországra jönne, a maradék pedig tovább nyugatra, elsősorban Németországba.
A Magyarországot célzó kamionok már a román határon torlódnak, a maradék 320 pedig a Törökország európai részén lévő Edirne környékén, a bolgár határon várakozik arra, hogy egyáltalán az EU-ba beléphessen. A török média szerint rég húzódik egy vita a magyar adóhatóság és a török szállítócégek között arról, hogy vethet-e ki adót EU-tagállam a területén áthaladó török kamionokra. Ez lehet a fennakadás oka is, de Sener szerint Magyar Levente, a külügyminisztérium államtitkára korábban ígéretet tett arra, hogy a magyar hatóságok az év végéig mindenképpen ellátják majd a török kamionokat a belépéshez szükséges dokumentumokkal.
Az ezek szerint átmeneti "zavar" előzménye, hogy az Istanbul Lojistik nevű török fuvarozó cég pótkocsis kamionja 2015-ben belépett az országba, de a fuvarlevelére nem ragasztotta rá a hatvan ezer forint értékű gépjárműadó befizetését igazoló okmánybélyegét. Az adóhatóság emberei a határtól nem messze igazoltatták, és rögvest megbüntették 300 ezer forintra, ehhez még felszámoltak 300 ezer forintot közigazgatási bírságként és természetesen kifizettették volna az elmaradt 60 ezer forintot is. Mindezt megfellebbezte a cég a adóhatóságnál, amely helybenhagyta önmaga ítéletét.
Az ügy a Szegedi Munkaügyi és Közigazgatási Bíróságra került, ahol a kérdések feltevéséig jutottak, amit el is küldtek Luxembourgba. A kérdés többek között az volt, hogy elfogadható-e a török cég védekezése, amely szerint áthaladó járműre nem vethető ki pótdíj, mert a társulási megállapodás értelmében megszűntek az Unió és a Török Köztársaság közötti behozatali vagy kiviteli vámok és azokkal azonos hatású díjak. A bíróság e török cégnek adott igazat, elutasítva a magyar (és egy másik ügy kapcsán az olasz) védekezést, hogy ez a díj az útfenntartást szolgálja és csekély összegű. A szegedi bíróság döntése még nem ismert, de az előzmények tükrében borítékolható. Az talányosabb kérdés, hogy meddig vesztegelnek még a török kamionok.