EU;fuvarozók;kamionosok;szállítmányozás;

- Elégedetlenek Brüsszellel a fuvarozók

Megsemmisítő kritikával illették magyar és lengyel vállalatok és szervezetek képviselői a nemzetközi közúti fuvarozás új szabályozására tett brüsszeli javaslatokat egy csütörtöki európai parlamenti tanácskozáson. A Deli Andor fideszes EP-képviselő által szervezett eszmecsere résztvevői szerint a fuvarozók javadalmazására, kötelező pihenőidejük meghatározására és a szigorú előírások betartatására vonatkozó előírások nem szolgálják sem az ágazat, sem a fogyasztók érdekeit.

Mint ismeretes, az Európai Bizottság idén májusban terjesztette elő a szállítmányozás belső piacának korszerűsítését célzó jogszabályi javaslatait. Azt ajánlja egyebek között, hogy három napnál hosszabb külföldi munkavégzés esetén a teherautó sofőröket a helyiekével azonos bérek és juttatások illessék meg. A testület megszabná azt is, hogy a kamionosok pihenőidejük mekkora részét töltsék a vezetőfülkén kívül, illetve milyen időközönként térjenek haza.

Lajkó Ferenc, a Waberer’s International vezérigazgatója hozzászólásában rámutatott, hogy az előterjesztés sok pénzügyi és adminisztratív terhet róna a vállalatokra, amelyek miatt legalább 20-30 százalékkal lennének kénytelenek növelni az áraikat. A szakma üdvözölné azt az előírást, hogy a fuvarozók a pihenőidejük egy részét töltsék a vezetőfülkén kívül, ám ezt a parkolóhelyek és a szállodák szűkössége miatt lehetetlen betartatni — fűzte hozzá.

Krajcsovics Pál a Magánvállalkozók Nemzeti Ipartestülete nevében arról beszélt, hogy a bürokratikus szabályozás első számú kárvallottjai a közúti szállítmányozásban tevékenykedő kis- és középvállalkozások lennének, amelyek a magyarországi árufuvarozási és személyszállítási szektor 95 százalékát alkotják.

A tanácskozáson felszólaló lengyel szakértők arra is rámutattak, hogy a tagállamok eltérő rendelkezései miatt rendkívüli nehézségekbe ütközne az egymás után több országon áthaladó kamionosoknak járó napidíj és pihenőidő kiszámítása, különösen úgy, hogy a legkorszerűbb tachográfok (menetíró készülékek) is könnyedén manipulálhatók.

Lázár János csak zárt ajtók mögött volt hajlandó válaszolni a gyáriparosok kérdéseire. Elismerte: jelentős béremelések nélkül megreked a felzárkózás.