Black Friday;

LEÉRTÉKELÉS - A webáruházak mellett a hagyományos boltok is kihasználják a vásárlói rohamot - AFP fotó

- Fekete Péntek - Ki adja a nagyobbat?

A saját átadópontokkal is rendelkező webáruházak komoly előnyre tehetnek szert az ünnepi vásárlási dömping logisztikai fennakadásai miatt.

Bár még csak négy éve hozta be Magyarországra is a Black Friday elnevezésű akciónapot az online kereskedelem, a hazai internetezők számára gyorsan közismertté vált. Tízből kilenc vásárló már hallott a Fekete Péntekről, mintegy 3,3 millióan pedig tervezik is, hogy vásárolni fognak. Mégpedig fejenként 36 ezer forintért, ami ha megvalósulna, összesen 120 milliárd forintos forgalmat generálna a webáruházak számára – olvasható ki az eNET Internetkutató Kft. legfrissebb felméréséből. Összehasonlításul: tavaly a rekordösszegűnek számító online kiskereskedelmi forgalom egész évben volt 310 milliárd forint, vagyis ezen adatok alapján csupán az idei a Black Friday meghaladná a tavalyi teljes évi forgalom harmadát.

Persze a vásárlók nem mindig költenek valójában annyit, amennyit terveznek. A GKI Digitalnak a kereskedői várakozásokra és a tavalyi év tapasztalataira építő becslése jóval óvatosabb is: eszerint az idei Black Friday-n 25-30 milliárd forintos forgalom várható és mintegy 1,1 millió ember vásárol majd fejenként átlagosan 25 ezer forintért. Ezek a számok ugyanakkor még mindig óriási érdeklődést tükröznek: az utolsó negyedéves online értékesítés ötöde erre a néhány napra koncentrálódhat.

Az Amerikai Egyesült Államokban hagyományosan a Black Friday nyitja meg a karácsonyi vásárlási szezont: a kereskedők ezen a napon nagy leárazásokkal igyekeznek magukhoz csábítani a vevőket. Ez jellemző most már a hazai online kereskedelemre is: a GKI Digital adatai szerint az idén a webáruházak 62 százaléka tart ilyen akciónapot. Többnyire 20-30, de néhány esetben akár 50-70 százalékos kedvezménnyel is kínálják ekkor termékeiket, amelyek közül a legkeresettebbek a játékok, a háztartási gépek, a konyhafelszerelések és a szórakoztató elektronikai cikkek. Nagy kérdés ugyanakkor az idén, hogy a kereskedők képesek lesznek-e valóban vonzó ajánlatokkal előállni az egész évben komoly kedvezményekhez szoktatott fogyasztók számára. Az online kereskedelemben áttörést hozó tavalyi Black Friday ugyanis megmutatta a piacnak, hogy az akcióval párosuló árkedvezményekkel a vásárlókat be lehet vonzani, így e tapasztalat hatására az idén a legnagyobb szereplők már szinte a folyamatos „készletkisöprés”, „árzuhanás”, „áfaelengedés” világában forognak. Ez egyrészt növelte a koncentrációt – tovább erősödtek a nagyok -, másrészt a nagyok között egyfajta tőkeversenyt generált: a fő kérdés most már az, hogy a nagymértékben csökkenő profitrátát ki tudja tovább finanszírozni.

A Black Friday Amerikában hagyományosan a hálaadás utáni első péntekre esik: az idén ez november 24-e. Hazánkban ugyanakkor nem mindenki tartja ezen a napon az akciót: néhány nagyobb webáruház már múlt pénteken megszervezte saját Fekete Péntekét. A korábbi évekhez képest azonban az idén jobban összezártak az e-kereskedők: 80 százalékuk november 24-re időzíti az akciónapot, felük ráadásul egész hétvégén akciózik majd. Ez a vevők és az eladók számára is kedvezőbb helyzetet teremt. A vásárlók így jobban ki tudják számítani, mikor lehet kedvezményesen vásárolni, és tudatosabban tervezhetik költéseiket. Ezáltal a kereskedők is jobban fel tudják mérni, mekkora árukészletre lesz szükségük, a futárcégek pedig tudnak előre kalkulálni a kiszállítandó áruval.

Szükség is van erre, hiszen a tavalyi ünnepi szezonban komoly fennakadások voltak a logisztikában: 900 ezren késve kapták meg csomagjaikat. A vásárlók háromnegyede az idén is csúszásokra számít, ami miatt a webáruházak is aggodalmaskodnak, hiszen 60 százalékuk szerint vevőik legfontosabb elvárása, hogy időben megkapják a rendelt termékeket. Az idei karácsonyi szezonban azonban ezt komolyan megnehezítheti az egész országban tapasztalható munkaerőhiány, amely alól a logisztikai szektor sem kivétel: raktári munkást és futárt is egyre nehezebb találni. A terhelés viszont az ünnepi szezonban extrém: az éves csomagszám 30-40 százalékát a karácsonyt megelőző 2-3 hónapban kell kézbesíteni. A pontos, ügyfélbarát kommunikáció sokat lendíthetne a helyzeten, ám az ünnepi szezon másik kritikus pontja éppen a webáruházak ügyfélszolgálatainak kapacitáshiánya és túlterheltsége. A webáruházak mintegy 40 százaléka nem is tud majd kellő létszámú ügyfélszolgálati munkatársat alkalmazni az ünnepi szezonban.

Mindent összevetve a GKI Digital szerint a saját bolthálózattal és átadópontokkal is rendelkező webáruházak kerülnek majd előnybe a tisztán online kereskedőkkel szemben, mivel a logisztikai rendszerben várható fennakadások - még az ingyenes házhozszállítás ellenére is - egyre nagyobb arányban terelik a vásárlókat a személyes átvétel irányába. Jól mutatja ezt, hogy a hagyományos bolttal is rendelkező kereskedők csaknem felénél megnő a karácsonyi szezonban a személyes átvételek aránya.

Tovább erősödnek a nagy webáruházak
Több mint 80 milliárd forint forgalmat ért el a hazai online kiskereskedelem az idei év harmadik negyedévében, ami csaknem 20 százalékos növekedést jelent 2016 hasonló időszakához képest. Összességében az év első 9 hónapjában már mintegy 240 milliárd forint bevételt realizált az online szektor, ami a 2016-os éves forgalom 77 százalékát teszi ki. Az e-kereskedelemben hagyományosan erős utolsó negyedév miatt így az idei éves növekedés várhatóan 20 százalékos lesz. Az online piac ugyanakkor tovább koncentrálódik: miközben a nagyobb boltok tovább bővülnek, a kisebbeknél komoly növekedési korlátok jelentkezhetnek.



Újból visszahívást hirdetett meg az IKEA a Malm fiókos szekrényre az Egyesült Államokban és Kanadában. A visszahívás 29 millió darab terméket érinthet a nálunk is kapható komódból, előzménye pedig az, hogy egy nyolcadik gyermek is életét vesztette, mert rádőlt a bútor. Ennek ellenére Európában és Magyarországon sem várható visszahívás – tudta meg a hvg.hu a bútoráruháztól.