Tavalyhoz képest 500 fővel többen dolgoznak most a Magyar Postánál, ennek ellenére továbbra is keresnek munkatársakat: elsősorban gépjárművezetőket, csomagfeldolgozási munkatársakat a karácsonyi időszak megnövekedett - az éves forgalom csaknem harmadát kitevő - igényei miatt. Megfelelő munkaerőt ugyanakkor a futárcégekhez hasonlóan nehezen találnak: a toborzás az ország nyugati részén és a központi régióban a legnehezebb – tájékoztatta lapunkat a Magyar Posta. Arra ugyanakkor nem kaptunk választ, hogy hány betöltetlen álláshely van a cégnél, holott a Magyar Posta feltehetőleg az őket is sújtó munkaerőhiány miatt igyekszik elébe menni a karácsonyi összeomlásnak, és ezért korlátozza november 15-től a nem szerződött üzleti ügyfelek által feladott csomagok számát, valamint függeszti fel az extra és különleges kezelést igénylő csomagok szállítását.
Október végén ugyanakkor még sajtótájékoztatón jelentették be: a Magyar Posta felkészült a megnövekedett karácsonyi forgalomra. Most azzal indokolták lapunknak a korlátozó lépéseket, hogy az egyedi és extra méretű küldemények indokolatlanul nagy szállítási kapacitást foglalnak le, a csomaglimittel pedig tervezhetőbbé válik a karácsonyi csúcsforgalomban a kapacitás, és így zökkenőmentesen tudják biztosítani a vállalt szállítási időket.
A hazai e-kereskedelem rendszerébe ugyanakkor bele vannak kódolva a csúszások, mivel a hat hétre szűkült karácsonyi időszakra a futárcégek nem tudják megoldani a szükséges kapacitásbővítést – ezt már Pintér Róbert, az eNET Internetkutató Kft. kutatásvezetője mondta. Ennek csak részben oka a megfelelő – jó kommunikációs és stressztűrő képességgel rendelkező, az elektronikus rendszerekhez is értő, vezetni tudó – munkaerő megtalálásának nehézsége. Nem csupán futárok, hanem többek között plusz gépkocsik is kellenének ugyanis az időszakosan megnövekedett forgalom teljesítéséhez. Az ingyenes szállítást marketingeszközként használó webáruházak ugyanakkor abban érdekeltek, hogy alacsonyak maradjanak a futárcégek árai, ezért azok nem tudnak a kívánt mértékben fejleszteni. Tavaly így az eNET felmérése szerint több, mint 900 ezer online vásárló - átlagosan öt napos - késéssel kapta meg karácsonyra rendelt csomagját, de 12 százalékuk csomagja még január első hetében sem érkezett meg. Az idei felmérés előzetes adatai alapján az idén sem számítanak másra a vásárlók: háromnegyedük szerint késve hozzák majd ki a karácsonyi időszakban rendelt csomagokat.
Pintér Róbert szerint nehéz megjósolni, hogy a tavalyi rossz tapasztalatok és az idei negatív hírek – a Posta korlátozó intézkedései – hogyan hatnak a vásárlókra. Elképzelhető, hogy emiatt többen inkább a hagyományos kereskedelemben veszik meg az ajándékokat és így csökken a webáruházak forgalma, de az is lehet, hogy előrébb hozzák a vásárlásaikat, és korábban ütköznek ki a problémák. Egy biztos: zökkenőmentes karácsonyi szezonra az idén sem lehet számítani.
Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője sem számít problémamentes időszakra, de úgy véli, a tavalyinál jobb lesz a helyzet. A nagyobb webáruházak ugyanis két logisztikai céggel is leszerződtek már a nyáron, hogy biztosan teljesíteni tudják az igényeket. Egyre kevesebben ígérnek rövid, 1-3 napos szállítási határidőt: az egyik nagy e-kereskedő például 10-15 napos házhoz szállítást vállal a Black Friday-n vásárolt termékekre. - A magyar vásárlóknak nem az a fontos, hogy gyorsan megkapják a csomagokat, hanem az, hogy a vállalt határidőt tartsák a cégek – hangsúlyozta. Szerinte egyébként nem túl valószínű, hogy a vásárlók előrébb hozzák a karácsonyi bevásárlásaikat, hiszen a családi kassza nem engedi meg a hóvégi költekezéseket.