"Borzalmas érzés volt, amikor észrevettem, hogy pusztítják a fákat. A veszteség érzése, különösen az idősebbeket viselte meg. Mintha elvesztenénk valakit, akit ötven éve ismertünk. A fákkal együtt a lelkünkből is kivágtak egy darabot" - mondta lapunknak Lély Angéla helyi lakos, nem sokkal azután, hogy az 1-es villamos Kelenföldig tartó meghosszabbítása miatt 175 fát eltüntettek az Etele útról.
A fapusztításra számítani lehetett egy ideje, ám Lély Angéla szerint a hétfői akció mégis meglepetésként érte a környékbelieket. Különösen a munka gyorsasága: a Fehérvári út-Tétényi út közötti szakaszon 2-3 óra alatt eltüntették a fákat, más nem maradt belőlük, csak nagyobb csonkok és fűrészpor. Lély szerint a munkások azért is dolgozhattak ilyen gyorsan, hogy a 40-50 éves fák megmaradása iránt elkötelezett lakóknak és környezetvédőknek ne legyen idejük a tiltakozásra.
Korábban ugyanis helyi szinten egész nagy összefogás jött létre a fák védelmében, amelyhez szakemberek (kertészmérnökök, tájépítészek) is csatlakoztak. A Levegő Munkacsoport, a Védegylet, valamint a Magyar Közlekedési Klub korábban levélben fordult a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetéséhez, szerintük ugyanis el lehetett volna kerülni a famészárlást, és a villamospályát is meg lehetett volna építeni úgy, hogy a villamosok az Etele út két szélén haladjanak.
Bardóczi Sándor tájépítész Facebook oldalán jól látható, milyen lehetőségek közül választhatott a BKK. Megtették. Forrás: www.bkk.hu
A BKK ezt az elképzelést lesöpörte az asztalról, mondván, ha a villamosok az út két szélén haladnának, túl közel kerülnének a lakóépületekhez, ráadásul mintegy 200 parkolóhely szűnne meg. A központ továbbra is állítja, a mostani volt a lehető legkisebb környezeti kárral járó megoldás, ígéreteik szerint a jövőben többszörösen pótolják a faveszteséget. Érdekesség: korábban az Etele úti fasor védett zöldfelületnek minősült, ám miután a villamosprojekt "nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé" vált, a fák védettsége megszűnt.
A BKK hosszú közleményben próbálta nyugtatni a kedélyeket. Mint írták, a kivágott fákat nem darabszám, hanem törzsátmérő alapján pótolják majd. Az Etele út mentén telepítendő fa- és cserjeátmérő az engedélynek megfelelően el fogja érni az eltávolított mennyiség másfélszeresét: a majdnem 500 darab újonnan telepítendő fa és a 11 ezer cserje fenntartásáról a felújítás kivitelezője gondoskodik majd három évig. Az új pályaszakasz várhatóan 2019 elejére készül el.