Újabb súlyos kommunista örökséggel kell megküzdeniük vezetőinknek, miután szerdán a Kúria a Transparency International keresete nyomán jogerősen is kimondta: közpénznek számít az az összeg, amivel a cégek a látványsportokat támogatják. Ennek nyomán a beperelt tárcáknak ki kell majd adniuk, mely vállalkozások mekkora összeget ajánlottak fel például a felcsúti fociakadémia, vagy a NAV-elnök Mezőkövesdje számára.
A közpénz tehát nem veszíti el közpénz jellegét, hiába teszi át az állam saját zsebéből egy baráti magánzsebbe. Pedig nem akárki, hanem maga Orbán Viktor meg Kósa Lajos próbálta megértetni a kommunista örökséggel küzdő polgárokkal, hogy ha az állam (az EMMI, a jegybank, stb.) valahová pénzt tesz, amely a vállalkozók társasági adójából (tao), vagy épp az MNB nyereségéből származik, az az összeg bizony elveszíti közpénz jellegét. Konkrétan Orbán szerint a tao-támogatás azért nem közpénz, mert a vállalkozók termelik meg, vagyis magánadomány. Hogy hiányzik az államkasszából? Hát épp ezért magánpénz. Ugyanez igaz Kósa szerint a jegybank alapítványaira; amikor az MNB átrakja Pallas Athéné pajzsának barázdái közé a nyereségét, attól kezdve az már magánpénz.
Biztos emlékeznek, 2014 húsvétján, a felcsúti stadion megnyitóján a Hír 24 riportere megkérdezte a kormányfőt, milyen érzés, hogy közpénzből a háza mellé építettek egy stadiont. Orbán akkor azt mondta: "A magyar gazdaságpolitikai gondolkodás régóta küszködik a kommunista örökséggel, amit az ön okfejtéséből is hallhattunk. Meg kéne érteni, hogy a pénzt a vállalkozók termelik meg, és ők döntenek arról, hova adják a pénzüket. Ez nem közpénz."
Pedig elég egyszerű, még tán Micimackó is megértené: ha a vállalkozók nem sportklubot támogatnának a tao-kedvezménnyel, az adott összeget be kellene fizetniük az államkasszába (formálisan így is történik). Vagyis onnan hiányzik.
A komcsi örökség pedig nem más, mint hogy nem tudunk különbséget tenni a köz- és a magánpénz között. Mint Orbán a kertje végében álló stadionnál, az alcsúti Habsburg majorságnál, vagy az uniós pénzből épített kisvasútnál. És a többi.