;

film;Darren Aronofsky;Anyám;

- Látni vagy nézni

Egy biztos: Darren Aronofsky anyám! című filmje felülírta korunk filmkritikáját, nézői elvárásait – tulajdonképpen mindent, amit ma a moziban vetített alkotás funkciója és kötelessége terén nyilvántartunk.

Ennél többet alkotó nem igazán érhet el, amit az anyám! című film rendezője most bezsebelhet, miközben az is igaz, hogy emiatt most sokan kifejezetten gyűlölik Aronofsky-t. Például a teljes amerikai moziba járó réteg, akik az úgynevezett F-t, azaz a létező legrosszabb minősítést adták a CinemaScore-on az anyám!-nak. A nézői véleményeken alapuló kutatás elvégzése után a szaklapok azt a következtetést vonták le, hogy a főszereplő Jennifer Lawrence rajongótábora nagyon nem erre számított, amit az anyám! megtekintése adott nekik. Nem mellékesen, a CinemaScore-on F besorolást olyan művek kaptak eddig, mint például Steven Soderbergh 2002-es Solarisa, Richard Kelly A doboz című sci-fi-je, William Friedkin Bogárűzője vagy az Ölni kíméletesen, Andrew Dominik erősen stilizált művész-gengszterfilmje – így az is egyértelmű, hogy nem feltétlenül a legsilányabb filmek akasztják ki a „népet”. (Igaz, azért ott van a listán a Tudom ki ölt meg című rettenetes horror Lindsay Lohannel is, szóval a rossz is lehet rossz.)

Visszatérve az anyám!-jelenséghez, a már említett Jennifer Lawrence és az európai szupersztár Javier Bardem főszereplésével készült mű világpremierje a Velencei filmfesztiválon volt szeptemberben, és a világsajtó első körben érdemben nem igazán tudott mit kezdeni a jelenséggel. Először úgy tűnt, hogy Darren Aronofsky – akit a Berkeley-n még Jacsó Miklós is tanított – zseniként kerül ki a történetből, miután például az egyik legfontosabb brit filmkritikus, Peter Bradshow, a Guardian munkatársa ötcsillagos jelenségnek nevezte a filmet, persze kiemelve, hogy az úgynevezett WTF összes stádiumán átesik az, aki beül a filmre. Ez igencsak formabontó egy szeriőz napilap esetében, hogy maga a „What the Fuck” szleng is meg tudott jelenni. Ehhez hozzájött a rendező lelkes magyarázata a sajtónak a filmben ábrázolt és alkalmazott jelenségekről: a művészi alkotásról, az anyatermészetről és a bibliai értelemben vett teremtésre átírható szimbólumrendszerről, mely ráadásul sok pontján öntörvényű. Nem mellékesen van egy réteg, akik tulajdonképpen súlyos blaszfémiának tartják Aronofsky művészi tevekénységét. A szeptember közepén tartott torontói, azaz észak-amerikai premier után már a kritikusok véleménye is megoszlott: voltak, akik az év legrosszabb filmjéről értekeztek. A kritikákat gyűjtő és elemző Rotten Tomatoes szerint a kritikusok véleménye alapján 65 százalékon áll, tehát több a lelkes elemző, mint a fanyalgó.

Mindazonáltal, egy világsztárokkal telerakott, amerikai stúdió által finanszírozott mozifilm esetében a tömegek igényei igen nagy nyomást gyakorolnak az alkotókra, kritikusokra egyaránt. Az anyám! pedig a filmtörténetben talán a legradikálisabb reakciókat váltotta ki: soha nem volt ekkora szakadék a filmkritika és a nézői vélemények között. Az F, azaz az utálat ugyanis sokkal erősebb reakció a „nem tetszik”-nél. A mozijegyért fizető emberek úgy érezték, hogy Aronofsky és csapata felrúgta az elméleti szerződést, mely szerint a film szórakoztat – minden bizonnyal egy „jó kis thrillert” vártak. Sokkolódtak, hogy művészetet kaptak. (Talán, nem véletlen, a Blade Runner 2049 is csalódást okozott az Egyesült Államokban, míg Európában szépen teljesít.) Pedig, ahogy Bradshow fogalmaz, az anyám! mindent tud, amit egy film nyújthat: fejtörést okoz, nyugtalanít, felkavar, zavarba ejt, izgalomban tart és lenyűgöz. Persze, ha látjuk, nem csak nézzük.

Három rendező - Enyedi Ildikó, Gigor Attila és Janisch Attila - és egy forgatókönyvíró - Szöllősi Barnabás - tett közzé nyílt levelet, és várja a csatlakozókat a színházi és a filmes szakmából.