légitársaság;bukás;Monarch;

FOTÓK: DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

- Egymillió utast érint a Monarch bukása

Ötven évig repült, többnyire az utazóközönség elismerése közepette a Luton repülőtéren székelő Monarch légitársaság és utazásszervező, majd a hét elején azzal a kétes rekorddal fejezte be pályafutását, hogy több mint százezer, külföldön rekedt ügyfelét a szigetország békeidőben legnagyobb légihídjával kelljen hazaszállítani.

A légitársaság 1967-ben egy lutoni hangárból indulva, legalább negyven évig folyamatosan növekedve nyereségesen működött. Negyven országba repült, elsősorban spanyol és más mediterrán desztinációkat megcélozva, de eljutott Izraelbe, a Karib-tengerre, az Egyesült Államokba, sőt Indiába is. A problémák 2009 óta halmozódtak fel és az okokat elsősorban a rivális fapados légitársaságok, mint az Easyjet, Ryanair, Wizzair előretörésében kell keresni. Néhány katasztrofális év után 2014-ben került jelképes összeg ellenében a válságmenedzselésre szakosodott Greybull Capital tulajdonába. A végső összeomlást csak gyorsította a fontnak a Brexitet követő tartós gyengülése és a turisták távolmaradása olyan terrorakciók sújtotta célpontoktól, mint Egyiptom és Tunézia.

A 2700 dolgozó többsége már hétfőn elvesztette munkáját, könnyekkel küszködve távozva Lutonból.

A 2700 dolgozó többsége már hétfőn elvesztette munkáját, könnyekkel küszködve távozva Lutonból.

A brit kormány és a Civil Aviation Authority (CAA), a polgári légiközlekedési vállalat tudott a vállalat felett gyülekező vészfelhőkről, olyannyira, hogy a Monarch bankcsőd közeli állapotát a Cobra krízisbizottság is napirendjére tűzte. Így amikor hétfőre virradóra világossá vált, hogy a KPMG személyében be kell hívni a csődgondnokot, azonnal ígéretet lehetett tenni a külföldön rekedt százezer utas megfelelő időben való hazaszállítására. Az utolsó járatát 3.35-ös érkezéssel Tel Aviv és Manchester között üzemeltetett Monarch honlapján található linkeket követve kiderül, hogy a “rossz helyen” tartózkodó kuncsaftok többnyire a Titan légitársaság gépeivel az eredeti uticéljukkal megegyező repülőtérre érkeznek vissza.

Míg a következő két hétben a CAA gondoskodik a vasárnap estig felkerekedett utazókról, 60-70 millió fontos költséggel 30 bérelt repülőgépen hazaszállítva őket, ezt követően mindenkinek magának kell megszerveznie hazatérését. A korábbi 300 ezer foglalás által érintett 860 ezer Monarch-ügyfélnek csak öt százalékára, a teljes utazási csomagot vásároltakra vonatkozik az Atol biztosítási rendszer fedezete, mindenki másnak hitelkártya kibocsátójától kell kérnie repülőjegye árának visszatérítését. Rosszabbak az esélyei a betéti kártyájukkal fizetetteknek, az utazási biztosítások pedig többnyire nem érvényesek légitársaságok befuccsolásának esetére. Az eddigi legsúlyosabb repülőtársasági csőd legnagyobb vesztesei a Monarch alkalmazottai. A 2700 dolgozó többsége már hétfőn elvesztette munkáját, könnyekkel küszködve távozva Lutonból.

Nemcsak nálunk, hanem az egész fejlett világban is szembe kell nézni a fenntarthatatlan nyugdíjrendszerek reformjával a következő egy-két évtizedben - írja a Magyar Nemzet.