A főváros korábbi érvelése – hogy a mobilgátnak nincs szakmailag komolyan vehető alternatívája – tarthatatlanná vált, miután neves vízügyesek nyílt levélben szólították fel az önkormányzatot az előkészítő munkálatok leállítására a mobilgát-koncepció hibái miatt, majd szintén jó nevű szakemberek közreműködésével elkészült egy alternatív védvonal-változatot tartalmazó tanulmány is.
Ellenzéki és civil körökben már a tanulmány bemutatásakor azt mondták lapunknak, hogy Tarlós megkezdte a kihátrálást a mobilgát-ügyből – ennek oka lehet, hogy a Fidesz saját használtra készült kutatásai szerint egyetlen fővárosi beruházás népszerűtlenebb csupán a Római-part bebetonozásánál: az Orbán Viktor Várba költözésével kombinált Liget Budapest projekt –, ugyanakkor azóta sem lett egyértelműbb, hogy valóban visszavonulót fújt-e, vagy csak a gátépítés ellenzőit igyekszik nehéz helyzetbe hozni.
Utóbbira a népszavazás bejelentése tökéletesen alkalmas. A Párbeszéd és az Együtt ugyanis már korábban bejelentett egy népszavazási kezdeményezést ugyanebben a témában (a főváros vezetése és a kormány pedig több nyilatkozatban is egyértelművé tette, hogy miért nem lehet népszavazni a Rómairól) – a párhuzamossági moratórium miatt Tarlósék most csak abban az esetben élhetnének új kezdeményezéssel, ha az ellenzék visszavonná a sajátját, vagy ha a Kúria kimondaná, hogy a fővarosnak nincs hatásköre dönteni a gát nyomvonaláról (ami viszont a Tarlós-féle népszavazás alól is kihúzná a szőnyeget).
FOTÓ: Molnár Ádám/Népszava
A főpolgármester már tavaly is fölvetette a népszavazás lehetőségét, utána azonban verbális támadást intézett azok ellen, akik komolyan vették az ötletet. Vagyis a nép megkérdezése körül már egy éve folyik a pávatánc, és könnyen lehet, hogy a mostani bejelentés csak a színjáték újabb epizódja. Egy budapesti – vagyis nem kerületi – léptékű referendum nagy valószínűséggel érvénytelen lenne. Ráadásul az ellenzék akkor is kényelmetlen szituációba kerül, ha a Kúria átengedi a népszavazási kezdeményezésüket: egyelőre nem tudni, hogy a főváros milyen kérdésről szavaztatna, a főváros viszont azzal érvelhet, hogy a másik kérdésről aláírást gyűjtő ellenzék miatt lehetetlenül el a „saját” népszavazási próbálkozása.
Úgy tudjuk, a két ellenzéki párt a háttérben máris megkereste Tarlóst, hogy valahogyan áthidalják a kettős kezdeményezésből adódó problémát. Az ügy legvalószínűbb kimenetele jelenleg az, hogy nem lesz népszavazás – hiszen a budapesti közgyűlés, a választási bizottság és a Kúria is elkaszálhatja –, viszont sikerül vele elhúzni az időt a választásokig, elvéve a levegőt a további gátellenes akcióktól, illetve elérve, hogy a gát ügye ne válhasson forró kampánytémává.
Ugyanez a konklúziója a Maradjanak a fák a Rómain csoport friss Facebook-bejegyzésének is, azzal a kiegészítéssel, hogy a valódi szándék hamar kiderül: a főpolgármester a közgyűlésben bármikor meg tudja teremteni a szavazás kiírásához szükséges többséget, vagyis ha náluk akad el a terv, akkor a szándék biztosan nem volt komoly). Hasonlóképpen valószínű az is, hogy egyelőre mobilgát sem lesz, a népszerűtlen projekt erőltetésével ugyanis 2018-ban a körzetet, 2019-ben a kerületet bukhatná el a Fidesz.