Raymond Lustig, a világhírű Juilliard Schoolon tanító, sokszoros díjnyertes zeneszerző a Népszavának elmondta: évek óta foglalkoztatja a korszakos jelentőségű, tragikus sorsú magyar szülész-nőgyógyász, Semmelweis Ignác (1818–1865) története. „Bár felfedezte egy pusztító kór gyógymódját, az egyszerű megoldásról nem sikerült meggyőznie a világot és egy elmegyógyintézetben halt meg egyedül.
Semmelweis Ignác (1818–1865)
A történet tanulsága – az igazság félreértelmezésének következményeiről – most még időszerűbb, mint valaha. Művem a zavarodott elme szürreális és fenségesen szép feltérképezése, ahogy a férfit a meg nem mentett anyák, valamint bábák, ápolónők és saját feleségének hangja kísérti. Azok a vizestálak, amelyekben a tanítványai nem voltak hajlandóak megmosni a kezüket, ugyancsak dalra fakadnak. Hamarosan a tálak már együtt zenélnek a holt anyákért megkongatott harangokkal. Úgy döntöttünk, hogy nem naturálisan mutatjuk be a történet sötét mélységeit, hanem az emlékek fájdalmasan szép vonalát és a megrendítő szimbólumokat keressük. A zene teljes skálája a légies barokk polifóniától a rusztikus-falusias álmodozáson keresztül a popos kifejezésmódokig terjed. Tekinthetjük operának, de valójában inkább egy szabálytalan dalciklus.” Az ősbemutatón, egy alig-alig szcenírozott, mintegy 85 perces előadáson Ryan McAdamz vezényli majd a nyolctagú női kórusból, három énekes szólistából és négy hangszeresből (hegedű, harmonika, nagybőgő, billentyűsök) álló társulatot.
Lustig alkotótársai közül a szövegíró, Matthew Doherty jelenleg Szaúd-Arábiában él; avantgárd körökben jegyzett költő és slammer. Az előadás zenei vezetője, karmestere a szlovén Karmina Silec lesz, míg a rendező a holland Erwin Maas. A darabját „indie-operának” tituláló Raymond Lustig nem tekinti lezártnak művét. Jövőre, Semmelweis születésének bicentenáriumán szeretne teljes értékű színpadi verziót létrehozni, s azt Európában, lehetőleg Magyarországon is bemutatni. Úgy látja „a közelgő születési évforduló fontos alkalmat ad arra, hogy elgondolkodjunk az intuíció rejtélyén, kollektív bölcsességünkön, a zsenialitás és az őrület határain, az emberi fejlődés kacskaringósságán.” A produkció létrejöttét két magánalapítvány, az American Opera Projects és a Composers and the Voice segítette; európai koprodukciós partnerük az osztrák Musiktheater Wien.