Magyarországon és egyes közép- és kelet-európai országokban is száz sebből vérzik a demokrácia teste. A sebeket azok a kormánypártok ejtik, amelyek nem ismerik el a szabad, tisztességes és átlátható választásokon alapuló kormányváltás jogosságát, hanem örökre győzni akarnak az ellenzék fölött, személyi hatalmukat isten akaratából és/vagy a népfelségből eredeztetik. A zsarnokok imádják a választásokat, de csak azokat, amelyeken előre kiszámíthatóan győznek is.
Az uralkodó kormánypártok a győzelmüket a demokrácia megkurtításával, a választási törvények kifacsarásával, a demokratikus eljárások céljainak és eszközeinek kiforgatásával érik el. A törvényalkotás jogát arra használják fel, hogy a majdani győztes képviselő után járó „prémium szavazatokkal” további jelöltjüket juttathassák újabb parlamenti helyhez. Jól fizetett politikai elemzőket azon dolgoztatnak, hogy pontosan behatárolhassák az egyes választópolgári csoportok lakóhelyét, akiknek speciális választási programokat (átlag fölötti jövedelmet) ajánlanak. A Kubatov-listák folyamatosan frissülnek, minden közösségi rendezvényt arra használnak fel, hogy gyűjtsék az adatokat a „barát-ellenség” relációról. Választási szakértők elszegődnek a titkosszolgálatokhoz, hogy segítsék a választási eredmény előrejelző tevékenységüket, és a potenciális ellenfeleket már előre ellehetetleníthessék lejárató akcióikkal.
A választási földrajz – sajnos – a választási csalások régen ismert formája. Magyarországon (pl. 1950-ben az ún. Nagy-Budapest létrehozása) és külföldön is (pl. gerrymandering, USA, 1812). Nagy-Britanniában 2005-ig kellett a demokrácia híveinek arra várni, hogy a konzervatívoknak 100 évig előnyt hozó választókerületeket tisztességesre szabják át.
2010 után Magyarországon is törvényessé vált a választási földrajz. A kormánypárti többség a parlamenttel kedvére alakítja a választókerületeket, és ezt a nyilvánosság eltűri. Sőt, ami még el sem éri a nyilvánosság ingerküszöbét, az az önkormányzati egyéni választókerületek személyre szabott átalakítása a kormánypárti többség mesterséges megteremtése céljából.
Az USA választási törvényei is több sebből véreznek. A legismertebb ellentmondás, hogy az „elektori választás” lehetővé teszi, hogy a kevesebb szavazatot elérő elnökjelöltből legyen elnök, és a 3 millió szavazattal többet elért jelölt a politikai kukába kerüljön. Ilyen vesztes jelöltből lett győztes elnök Trump is. Az USA mintájára kívánta a Fidesz bevezetni a választójogosultak „regisztrációját”. Ez az intézmény az USA-ban azt a célt szolgálja, hogy a „földszintes Amerika”, a két óceánpart között élő fehér bőrű többség fizikai erővel megakadályozza a (fekete, barna, sárga, kreol stb.) színesbőrűek részvételét a választáson. A Legfelsőbb Bíróság 2012-ben alkotmányellenesnek találta azt az USA-beli törvényt, amely korlátozta a választási kampányba egy-egy párt érdekében befektethető magántőke mennyiségét. Milyen hirtelen megnövekedett a milliárdosok elsődleges politikai szerepe a választási harcban!
Az Észak-Karolinai Legfelsőbb Bíróság (USA) határt kíván szabni a gerrymanderingnek (választási földrajznak) is. A per alatti kérdés az, hogy szabad-e megváltoztatni a választókerületi határok módosításával a fehér-fekete bőrűek arányát?
A tét nem csekély: 2018-ban (időközi) kongresszusi választások lesznek, és a konzervatívok akkor is győzni akarnak, ha kisebbségbe kerülnének. Így inkább már előre szeretik a választási földrajzot, a demokraták viszont nem szeretik a republikánus győzelmeket.