-A noszvajiak már hozzászoktak a művészek jelenlétéhez, húsz éve alkotnak ott művészek a barlanglakásoknál. Egri hallgatóimmal is gyakran járunk ki, most annyiban volt más, hogy ennyi náció együtt még nem volt Noszvajon - mondta lapunknak Erőss István képzőművész, a GNAP Rurális helyszínek című kelet-európai projektjének vezetője. A GNAP egy szimpózium- és akciósorozat, amelyet 2014-ben a dél-koreai természetművészeti YATOO csoport indított el és valóban világkörüli: egyrészt a világ minden részéről részt vesznek művészek, akik tíz alatt járnak be egy régiót, ahol helyi művészek kalauzolják őket és alkotnak is együtt. Másrészt a projekt járt már Dél-Koreában (itt a természetművészet nagy múltra tekint vissza és népszerű is), Mongóliában, Indiában, Dél-Afrikában, Iránban. 2017-ben értek a művészek Kelet-Európába, pontosabban Bulgáriába, Romániába és Magyarországra, a következő állomások pedig Németország, Franciaország, Litvánia, Törökország, a végcél pedig Amerika 2018-ban.
-A természetművészet a 60-as évek land artjából fejlődött ki, valójában egy gyűjtőfogalom. A műtermek és galériák világán kívüli alkotást is jelent. A művészek részben az érintetlen természeti környezetet keresik és alkotnak itt, másrészt az urbánus környezettől eltérő falusit, a földművelés kultúráját és közösségeit, hiszen ők a természet ismerői - mondta Erőss István.
A természetművészet nemcsak annyit jelent, hogy a művészek romantikusan a városi élettől és ennek művészeti intézményeitől elvonulva alkotnak. A talált természetből alkotnak, illetve nem pusztító módon azt alakítják és környezettudatosak. Az ember és környezet együttélése a fontos, habár a GNAP kelet-európai projektjének alkotásaiban nem sok alkalommal jelenik meg az ember. Leginkább feltűnő a természeti formák kihasználása, olyan növények, növényi részek és természeti tárgyak összeillesztése, amelyek amúgy nem állnának össze a művészek által kitalált formációba. Meghökkentő hatása van ennek a formaalakításnak, mégis az alkotások szerves részei lesznek a tájnak. De csak egy ideig. Mulandóak is és nem szállíthatók, így hagyományosan kiszorulnak a múzeumi kiállítóterekből.
Mivel a természetművészet műalkotásai szorosan kapcsolódnak az adott környezethez, így ezek az alkotások nem érvényesülnek és nem is annyira működnek egy kiállítótérben. A helyhez kötött installációk mögött feltételezhetően hosszabb gondolkodási folyamat áll, amelynek fontos része az installáció létrehozásának hogyanja is. A képeket ezért is lett volna érdemes szöveges leírásokkal kiegészíteni, egy átlagbefogadó ugyanis így nehezebben értelmezi a műalkotások koncepcióját. Mivel a művekről csak képeket látunk, így a projekt ilyen bemutatása nehezen mutat túl egy fotókiállításon, még akkor is, ha van egy multimédiás része a kiállításnak.
2020-ban Szöulban lesz a projekt összefoglaló zárókiállítása. A művészek ugyan évekig nomád módra vándorolnak természeti vidékeken, végül mégiscsak visszatérnek a városba, hogy bemutassák azt, ami akkorra már nem is létezik.
Infó:
Global Nomadic Art Project Rurális Helyszínek Kelet-Európa 2017
Helyszín: Koreai Kulturális Központ
A kiállítás megtekinthető augusztus 25-ig.
A GNAP egy világ körüli szimpózium- és akciósorozat, amelyet 2014-ben a dél-koreai természetművészeti YATOO csoport indított el. Egyrészt a világ minden tájáról részt vesznek benne művészek, akik tíz nap alatt járnak be egy régiót, ahol helyi művészek kalauzolják őket, és alkotnak is együtt. Másrészt a projekt járt már Dél-Koreában (itt a természetművészet nagy múltra tekint vissza és népszerű is), Mongóliában, Indiában, Dél-Afrikában, Iránban. 2017-ben értek a művészek Kelet-Európába, pontosabban Bulgáriába, Romániába és Magyarországra, a következő állomás Németország, Franciaország, Litvánia, Törökország, a végcél pedig Amerika 2018-ban. 2020-ban Szöulban lesz a projekt összefoglaló zárókiállítása. A művészek ugyan évekig nomád módra vándorolnak természeti vidékeken, végül mégiscsak visszatérnek a városba, hogy bemutassák azt, ami akkorra már nem is létezik.