Németország;SPD;Berlin;választási kampány;CDU;Martin Schulz;

Fotó: AFP/John Macdougall

- Kancellári remények

Martin Schulz, a német szociáldemokraták elnöke holnaptól kezdi meg a választási kampányt. Várhatóan rendkívül nehéz dolga lesz.

Másfél hónapja maradt az SPD első emberének arra, hogy véghez vigye a csodát, s nemcsak hogy befogja Angela Merkelt,meg is verje a parlamenti választáson. Míg az év elején az Európai Parlament volt elnöke saját népszerűségének köszönhetően szinte a hátán vitte a pártot, a Schulz-effektusnak már hónapokkal ezelőtt vége szakadt. Amikor megtették kancellárjelöltnek, Sigmar Gabriel visszalépett egy sorral, 61 éves kora ellenére még új fiúnak számított a német belpolitikában, hiszen csak az EP-ben politizált, német szövetségi szinten soha. Ma már azonban a választók úgy látják, ő sem volt képes arra, hogy új alapokra helyezze a szociáldemokratákat.

A legnagyobb gond az Schulz szempontjából, hogy a választások közeledtével egyre csak nő a különbség Angela Merkel pártja, a kereszténydemokrata CDU és az SPD között. Ha a kancellár meghosszabbítaná szokásos olaszországi nyaralását egészen a választás időpontjáig, valószínűleg akkor sem kellene tartania választási vereségtől. Vagyis a papírforma szerint ha semmit sem csinál, abban az esetben is nyer.

A legdrámaibb különbséget a két nagy párt között az Infratest dimap ügynökség mérte, amely szerint már 17 százalék választja el egymástól a CDU-t és az SPD-t. Májusban a különbség ugyanezen iroda szerint még 10, április közepén 3 százalék volt, márciusban pedig még egyenlően álltak. Az INSA ügynökség esetében nem ennyire drámai a helyzet: „csak” 12,5 százalékkal látja előrébb a CDU-t, de a trend itt sem Schulzékat segíti.

A szociáldemokratáknál is egyre jobban érződik az idegesség. Schulz azt remélte, hogy új adópolitikájával sikerül jó pontokat szerezni a választók körében. Június közepén jelentette be, hogy a gazdagabbak adóterheit növelné, a közepes keresetűeket viszont csökkentené. A családok támogatását is kilátásba helyezte. Bejelentései azonban nem keltettek nagyobb visszhangot. Látva azt, hogy a különbség nem csökken az SPD és a CDU között, július végén váratlanul Merkel menekültpolitikáját is szóba hozta. Bár egyetértett azzal, hogy segítséget kell nyújtani a menedékkérőlnek, annak a véleményének adott hangot, hogy Merkel túl sok migráns előtt nyitotta meg Németország kapuit. Kérdés, hogy a téma felvetése jó ötlet volt-e, mert ez a szociáldemokrata szavazókat is megoszthatja.

A felmérések alapján nem valószínű, hogy Schulz bízik saját győzelmében, de egyáltalán nem mindegy, mekkora lesz a különbség. Tisztán baloldali kormány aligha alakulhat a választások után, de a nagykoalíció folytatódhat, ha sikerül megakadályozni, hogy a CDU és a szabaddemokrata FDP együttesen abszolút többségre tegyen szert. A szociáldemokrata elnök erre koncentrál majd a kampány finisében, s holnap kezdődő országos turnéján. Először a keleti tartományokat keresi fel a „Schulz Live Tour” keretében. Harminc nap alatt a tervek szerint 60 helyszínt keres fel, mind a 16 tartományban. Több mint 20 ezer kilométert tesz meg ezen idő alatt. A nagy fináléra két nappal a választás előtt Berlinben kerül majd sor. Valójában még szeptember 23-án is lesz egy fellépése Aachenben, ezt az SPD stábja már „bónusznak” nevezi.

Az SPD összesen 24 millió eurót költ a kampányra. Plakátjain öt különféle témára koncentrál, a családpolitikára, nyugdíjakra, az igazságos bérezésre, az innovációra, a képzésre. Az első hullám után egyre több Martin Schulzot ábrázoló plakátot függesztenek majd ki ezzel a szöveggel: „A jövőhöz új ötletekre van szükség. Ehhez olyasvalakire van szükség, aki meg is tudja valósítani őket”. A harmadik hullámban pedig célzott üzeneteket közölnek.