Társadalom;Európai Bizottság;internetes vásárlás;kiskereskedők;

Fotó: Shutterstock

- Egyre többen vásárolnak online

Miközben növekszik az internetes vásárlás népszerűsége, a kiskereskedők még bizalmatlanok.

Tíz év alatt csaknem megduplázódott az interneten vásárló európaiak aránya - derült ki az Európai Bizottság (EB) e-kereskedelmet vizsgáló jelentéséből. Míg 2007-ben az uniós fogyasztók 29,7 százaléka intézte vásárlásait interneten keresztül, ez az arány 2017-re 55 százalékra emelkedett. A fogyasztói bizalom mértéke a belföldi kiskereskedőktől való vásárlás esetén 12 százalékponttal, a más uniós tagállamból történő vásárlás esetén pedig 21 százalékponttal emelkedett.

Ugyanakkor kiderült az is, hogy a kiskereskedők továbbra sem szívesen bővítik internetes tevékenységeik körét, és változatlanul tartanak a más uniós országokba történő internetes értékesítéstől. A félelmük elsősorban abból fakad, hogy a határon átnyúló értékesítés során nagyobb a csalás és a nemfizetés kockázata, és a különböző tagállamokban egymástól eltérő az adószabályozás, a nemzeti szerződési jog és a fogyasztóvédelmi szabályozás.

- A vevők és a kiskereskedők digitális egységes piacba vetett bizalmának megerősítését kiemelt kérdésnek tekintem - nyilatkozta az EB jogérvényesülésért felelős biztosa. Vera Jourová szerint az, hogy a fogyasztók egyre jobban bíznak az internetes vásárlásban, annak is köszönhető, hogy olyan gyors eljárást tettek számukra elérhetővé, amellyel probléma esetén visszakaphatják pénzüket; legyen szó akár külföldi vásárlásról is. - Most az a kihívás, hogy minél több vállalkozást ösztönözzünk arra, hogy reagáljanak erre a növekvő keresletre - fogalmazott a biztos.

A jelentés arra is rámutatott, hogy a fogyasztók még mindig gyakran ütköznek akadályba a másik uniós országban működő internetes kiskereskedőtől való vásárlás során. A válaszadók 13 százaléka számolt be arról, hogy fizetését elutasították, és 10 százalékuk esetében nem vállalta a kereskedő az adott országba történő szállítást.

Mindezért az EB egy olyan javaslatot terjesztett elő a netes áruk értékesítésére vonatkozó szabályok harmonizálására. Javításra szorul a panaszkezelés gyorsasága is, minden harmadik fogyasztó ugyanis azért nem emel kifogást, ha hátrány éri, mert tapasztalatai szerint az eljárás túlságosan elhúzódna. Az EB ennek érdekében 2017. július 14. óta lehetőséget biztosított arra, hogy a fogyasztók ötezer eurónál kisebb értékű követelések esetében gyorsított internetes eljáráshoz folyamodjanak.

Vásárlás körültekintéssel
- Tudjuk meg, kitől vásárolunk. Előfordul, hogy magyar nyelvű a felhasználói fiókot létrehozó webáruház, a mögötte álló cég mégsem Magyarországon van. Ez megnehezítheti panasz esetén az ügyintézést.
- Ha a rendelt termék nem olyan, mint amilyennek hirdették. Ha az eladó magánszemély, a vásárlót nem illetik meg azok a többletjogosultságok, amelyek egy vállalkozásnál biztosítottak.
- Érdemes kihasználni a közösségi média előnyeit. Vegyük figyelembe más felhasználók hozzászólásait.
- Ha a márkásnak hirdetett termék ára irreálisan alacsony, akkor felmerül a gyanú, hogy hamisított a termék.
- Ha mód van rá, inkább utánvéttel fizessünk.
- Ha a vásárlás kapcsán csalás, bűncselekmény gyanúja merül fel, érdemes feljelentést tenni a rendőrségnél.



A NAV telefonon soha nem értesíti az adózókat, és nem kéri el ügyfelei bankszámlaszámát vagy egyéb bizalmas adatait - hangsúlyozza a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága annak kapcsán, hogy a hatóság egy telefonos csaló tevékenységéről értesült.