Az első félévben közel egymilliárd literrel ismét csúcsszintet ért el a márkás hazai kutak által forgalmazott gázolaj mennyisége – derül ki a legnagyobb hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tegnap közzétett számadataiból. A növekedés üteme ugyanakkor lankad: a három százalék körüli érték adataink szerint közel négyéves mélypont. A szokás szerint nulla körüli bővülést mutató benzinről ez kevéssé mondható el: az első félévben eltankolt mintegy 600 millió liter meg se közelíti a tíz évvel ezelőtti közel 800 milliót. Az összesített üzemanyagforgalom 3 százalékos emelkedést mutat.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) teljes – tehát nem csak a „színes” kutakra vonatkozó - statisztikái Grád Ottó főtitkár szavai szerint valamivel magasabb emelkedést mutatnak mind benzin-, mind gázolajfronton. Ebből ugyanakkor nem vonható le egyenesen az a következtetés, hogy a közlekedők a márkás kutak helyett inkább a névteleneket részesítik előnyben. Miközben ugyanis tavaly a Mol átvette a hazai Agip-hálózatot, több tucat szerződéses taggal nem hosszabbított, így azok kikerültek a MÁSZ-statisztikákból és átkerültek a NAV-nál megjelenő „fehérek” közé. Miközben a körülbelül 2 ezer hazai kút körülbelül fele neves lánc tagja, addig benzin esetében a forgalom háromnegyedét, gázolajnál kétharmadát a MÁSZ-tagok képviselik. Esetükben tehát nagyobb az egy kútra eső bevétel.
A főtitkár felhívta a figyelmet az prémiumtermékek növekvő térnyerésére. Az akár százas oktánszám feletti üzemanyagok egy év alatt egyaránt harminc százalék körüli emelkedést mutattak. Ez különösen szembeötlő a gázolaj esetében, ahol eme, jobb robbanási értékű termékek aránya az első félévben már elérte a 10 százalékot; ugyanez a benzin esetében körülbelül hat százalékra rúg. Ennek ellenpontja a szintén kedvezőbb motorikus tulajdonságú 98-as benzin, amiből az első félévben már csak mintegy százezer liter fogyott, ami 95 százalékos zuhanás. A termék lényegében kikopott a piacról, forgalmazását a legtöbb töltőállomás már fel is adta.
Kérdésünkre Grád Ottó úgy fogalmazott, a dízelautók iránti keresletcsökkenés az üzemanyagpiacon egyelőre nem érezteti hatását. Úgyszintén egyelőre „látványelemnek” nevezte az alternatív hajtástípusú, így az áram- vagy gázüzemű gépjárműveket, amelyek hatása az üzemanyagpiacon egyelőre nem mérhető. Jóslata szerint még 2050-ben is alapvetően a mai, belsőégésű motorok uralják majd az utakat.
Az Agip-felvásárlással ugyan tovább koncentrálódott a hazai üzemanyag-piac, de ez a főtitkár szerint nem árnövelő tényező, a versenyben továbbra se lát kartellre utaló jeleket. Mindemellett már nem számít a nagy hazai piaci szereplők számának további csökkenésére.
Grád Ottó szerint a közeljövőben a nemzetközi olaj- és ezzel együtt a hazai üzemanyagárak Szaúd-Arábia termeléscsökkentési elképzelései dacára nagyjából szinten maradhatnak. A forgalom további emelkedése se kizárt, mivel tapasztalatai szerint erre kevéssé az ár, sokkal inkább a vevők anyagi helyzete hat, ami most egyre kedvezőbb. Úgyszintén fontos tényező a jövedéki adó szintje, ami a mostani, 50 dollár alatti olajárkörnyezetben októbertől a tavaly bevezetett szabályok alapján mintegy hat, illetve 13 forintos adóemelkedést eredményezhet a két termék tarifájában.
A főtitkár megemlítette: az EU irányelvei szerint 2020-ra a közforgalmú üzemanyagokhoz a jelenlegi 5 százalék után 10 százaléknyi bioadalékot kell keverni. Ez meglátása szerint komoly kihívás a finomítók előtt. Egyes hírek szerint ráadásul az ilyen típusú üzemanyagokkal már meggyűlhet a régebbi motorok baja.
A főtitkár megerősítette a honlapjukon is megjelent felhívást: ismételten csalók jelentek meg a piacon. Leginkább kisebb, márkátlan kutakat hívnak fel nagy, ismert üzemanyagforgalmazók nevében, előre fizetésére cserébe különleges árkedvezményt ajánlva. Noha az általuk elküldött hamis számlán több jel tanúskodik a csalásról, a trükknek ismét többen bedőltek. A rendőrség ismét nyomoz. Információi szerint a tavalyi, hasonló felhívásuk nyomán a hatóság sikerrel járt, ám a bűnelkövetési mód most ismét felütötte a fejét. Ez nagyságrendjében még csak nem is közelít a 90-es évek olajszőkítéséhez.