Oroszország;Vlagyimir Putyin;légiszalon;Zsukovszkij;MAKS;

FOTÓ: SPUTNIK/EUGENE ODINOKOV

- Show és üzlet Zsukovszkijban

A Moszkva melletti Zsukovszkij légitámaszponton megrendezett idei „MAKS” nemzetközi légi- és űrszalon immár tizenharmadszor tette lehetővé az orosz repülőgép- és kozmikus ipar számára, hogy bemutassa a világnak, hol tart a fejlesztésben. A több százezer látogatónál és a látványos bemutatóknál is fontosabb Moszkva számára a külföldi cégek részvétele, amelyekkel néhányszáz milliárd rubel értékben köttetnek üzletek. A jelen lévő 650 vállalat közül a legtöbb orosz, de a 36 országból érkezett 180 külföldi résztvevő között vannak amerikai, francia, japán, kínai, német, iráni és Nagy Britanniai vállalatok is. Az amerikai Boeing kivétel: akárcsak legutóbb, idén is távol maradt.

Az elmúlt negyedszázad alatt a légiszalon mindig tartogatott meglepetéseket. A kereskedők figyelmét az olyan újdonságok kötötték le, mint például 1993-ban az új Szuhoj vadászgép, a SZU-30MK. 1995-ben a „Pancir” rakéta-ágyú komplexum, 1997-ben a Ka-52 „Alligátor” harci helikopter volt a favorit. Később nem egyszer a MiG harci gépek bemutatójává vált a légiszalon, a többfunkcionális SZ-35 vadászrepülőgépé, vagy a még kidolgozás alatt álló ötödik generációs T-50 csapásmérő harci gépé. Az oroszok szerint ez lesz az igazi nagy szám, ha véglegesen elkészül. A T-50 repülő-komplexummal szeretnék ellensúlyozni az F-22 Raptort, s a Pentagon hírszerzése szerint az orosz gép bizonyos mutatóivóban felülmúlja az amerikait. Állitólag a hangsebesség 2.6 szeresével repül, jól manőverezhető, roppant erős a fegyverzete, ráadásul láthatatlan marad a radarok számára. Repülő robotként jellemzik - amelynek szinte csak alkatrésze a pilóta.

Idén sláger a MiG-35SZ is, amelynek ez az első nyilvános bemutatkozása. Putyin elnök januárban egy videokonferencia keretében már láthatta az impozáns gépet, s megcsodálhatta rendkívüli manőverező képességét. Az államfő már akkor üdvözölte mindazokat, akik a gép megteremtésén dolgoznak, s reményét fejezte ki, hogy esély lehet az exportra több mint harminc országban, ahol jelenleg MIG-29-esek állnak hadrendben. A MÍG-35 a 4++ nemzedékbe sorolható. Másfélszer nagyobb távot tehet meg elődjeinél, a hangsebesség több mint kétszeresével száguld, fedélzeti radarja 160 kilométer távolságig 30 cél követésére képes. Sorozatgyártására két éven belül kerülhet sor. A "civil" érdekességek közé sorolható a Triton repülő-úszó autó, amely szárazföldön, vízen és 4200 méter magasságig levegőben egyaránt képes közlekedni.

Orosz részről nagy nemzetközi érdeklődést remélnek a SZU-35 és a SZU-30 vadászgép-család típusai, az IL-76MD-90A katonai teherszállító repülőgép és több harci helikopter iránt is. Immár hagyományos érdeklődés kíséri a Triumpf SZ-400 légvédelmi rakétarendszert, s több más légvédelmi rakétakomplexumot is. A kozmikus eszközök bemutatója is gazdag. A történelmi visszapillantás mellett sok újdonsággal is szolgál, bemutatják például az SZ-80FP új generációs manőverező robotrepülőt. Erről azt állítják a tervezői, hogy nincs hasonló a világon, három korábbi típus legjobb tulajdonságait egyesíti. A polgári repülőgépek közül ellenben nem orosz gyártmány, hanem az Airbus A350-900 áll az érdeklődés központjában.

Vlagyimir Putyin a MAKS-2017 résztvevőihez intézett üzenetében úgy vélekedett, hogy a nemzetközi érdeklődés és a sok üzletkötés annak a jele, hogy a külföldi partnerek érdekeltek az Oroszországgal való együttműködésben.

Egy évekkel ezelőtt született tanulmány szerint elsorvasztanák kistelepülések önkormányzatait. A kormány tagadja a terv létét is, pedig számos pontját már meg is valósították.