A Porsche Hungária, a Pappas Auto és a Gablini nyerte meg a magyar állam rekordmértékű, 2,5 milliárdos keretösszegű elektromosautó-kiírását – bogarászható ki az állami Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) honlapjának bugyraiból. Öt különböző autótípust igényeltek. 800 millió forint keretösszegig 2,65 méter tengelytáv alatt, félmilliárd forintig efelett a „közép 5. kategóriába” tartozó gépjárműveket vártak, szintén félmilliárdot ígértek a „közép 6.” kategóriásokra, 200 milliót 2. kategóriás egyterűekre és félmilliárdot 3. kategóriás kishaszongépjárművekre. Az első, legnagyobb pályázatot a Porsche Hungária nyerte meg, darabonként nettó 9,5 millióval. A teljes keretbe ebből 84 elektromos autó fér be. Az eredményösszegzés nem tért ki a típusra és lapunk megkeresésére tegnap lapzártánkig a KEF nem reagált, a Porsche Hungária pedig elzárkózott a nyilatkozattételtől. Mindazonáltal szakértők szerint az autókereskedő Volkswagen e-Golfot ajánl.
A második típust a Pappas Auto szállíthatja, darabonként 10,7 millióért, amiből számításunk szerint legfeljebb 46 jön ki. A piac szerint a Pappas egy Mercedes-Benz B-osztályos járművet kínál: ennek listaára 12,3 millió. A fennmaradó három kiírást a Gablini hozta el. A hármas számú, félmilliárdos kiírás már elérhető keretszerződése szerint e kategóriában Nissan Leaf Visia 30kW-t értékesítenek, darabonként mintegy 8,5 millióért; a keret alapján legfeljebb 58-at. Lapunk megkeresésére Gablini Gábor cégtulajdonos – a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége elnöke – megerősítette: a többi kiíráson is Nissanokkal indultak. Ez számításunk szerint legfeljebb 20 darab, egyenként 9,6 milliót kóstáló egyterűt és maximum 53 darab, egyenként 9,3 millióba kerülő kishaszongépjárművet jelent. Lapunkat a gyártóhoz irányította, ahonnan nem kaptunk visszajelzést.
A kiírás több furcsasággal terhelt. Orbán Viktor kormányfő két éve adott utasítást az elektromos gépjárművek hazai elterjesztésére, a megvalósítást Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterre bízva. Az egyelőre főképp a gazdag államokban használatos, kísérleti közlekedési módot a kabinet állítólag a Paksi Atomerőmű bővítése miatt szorgalmazza, szakmailag meglehetős ingatag elképzeléseik szerint ily módon mesterséges igényt támasztva az éjjel termelt atomáramnak. Ez leginkább sajtótájékoztatókban, valamint különféle adó- és egyéb kedvezményekben nyilvánul meg. Ráadásul az állam ma már másfélmilliót hozzácsap a vételárhoz. A viszonylagosan magas ár, a megfizethető típusok szűk skálája, az egy töltéssel megtehető, legfeljebb száz-kétszáz kilométer és a közúti töltők gyér száma miatt ugyanakkor mindeddig nem következett be forgalomugrás. Nikoletti Antal, a nemzetgazdasági tárca illetékes államtitkár-helyettese áprilisi tájékoztatása szerint addig kevesebb mint ezer tisztán elektromos hajtású autót tartottak nyilván. Ráadásul az elkövetkező 4-5 évben maga se számít keresletrobbanásra. Ha tehát a mostani pályázat alapján számítható mintegy 260 állami elektromos autó valóban utcára kerül, akkor a hazai e-hajtású gépjárművek jelentős hányadát az állam tulajdonolja és üzemelteti majd, közpénzből - ráadásul e célra uniós forrás is igénybe vehető. A nagy médiafelhajtáshoz és ahhoz képest, hogy Orbán Viktor egyelőre két kezén megszámolhatja, hány állami e-autó fut ma a hazai utakon, az ezt nagyságrendekkel megdobó állami beszerzést finoman szólva nem verték nagydobra.
Gablini Gábor arra hívta fel figyelmünket, hogy a kiírás csak egy keret, amely az adott típusú e-gépkocsikra két év alatt legfeljebb elkölthető állami összeget rögzíti. (A KEF-rendszer szerint az állami intézmények mostantól a nyertes típusok közül választhatnak maguknak autót a pályázati áron, mintegy katalógusszerűen.) Cégük nem számít rohamra: legfeljebb havi tízes nagyságrendű szállítási szükséglettel terveznek. Hozzátette: a rendelkezésre álló idő alatt szállíthatnak a maiaknál korszerűbb darabokat is, ám ha drágábban, akkor értelemszerűen kevesebbet.
Egy másik, az ügyre rálátó forrásunk ennél erősebben fogalmazott. Eszerint "a kiírás mögött jelenleg nem érzékelhető valós igény". Magyarán az állami-önkormányzati szervezetek maguktól nem rohamoznák az eautó-kereskedéseket. Beszédes, hogy az állami beszerzések ma se nagyon kedvelik a Fidesz-kommunikáció központjában álló elektromos autókat. Mi több, maga az új atomblokkokat fejlesztő cég se kíván egyetlen darab elektromos autót se bérelni, mondván, Paks és Budapest között ez a technika egyelőre nem használható üzembiztos közlekedésre. Kétségtelen, néhány napja a Magyar Nemzeti Bank vett 25 gépkocsit a Porsche Hungáriától, köztük két elektromosat. Ám ez inkább arra utal, hogy a hazai költségvetési szerveket nem különösebben érdekli a mostani központi beszerzés.