Magyarország - szerencsére - nem a bankkártyás csalások hazája. Annak ellenére, hogy tavaly az első félévben csekély növekedést észlelt a jegybank, még így is a tranzakciók 0,006 százalékát, az összértéknek pedig 0,01 százalékát tették ki a visszaélések. Sőt, az érintéses kártyák dinamikus elterjedése - annak ellenére, hogy 5000 forintos vásárlásig még a PIN-kódot sem kell megadni - sem bővítette a visszaélések számát. Ez már csak azért is rendkívül kedvező adat, mert Magyarországon jelenleg 10,4 millió darab bankszámlához kötődő és 9,1 millió darab fizetési vagyis hitelkártya van forgalomban, amelyeket 110 ezer POS-terminálnál használhatunk fel.
A jövő évtől két olyan változásra számíthatunk, amely a csalások áldozatainak a terheit csökkenti, illetve áthárítja azokat a kártyakibocsátó bankra - mondta a Népszava érdeklődésére Homa Péter. A Bankártya.hu Kft. ügyvezető igazgatója emlékeztetett arra, hogy a kártyás visszaélések főleg a határon átnyúló forgalmat érintették, és megnőtt közöttük az internetes vásárlások részaránya is. (Ezért is kellő gondosságot igényel, hogy kinek adjuk meg a kártyaadatainkat.) A hamisított, elveszett vagy ellopott kártyákkal folyamatosan csökken a visszaélések száma, amelynek az is az oka, hogy a kibocsátók által alkalmazott technológiák egyre "csalásbiztosabbá" váltak. A postai kézbesítés során (nem a kézbesítők által!) elkövetett kártyaeltulajdonítások sem számottevők.
A 2018 elejétől - egy, az Európai Unió valamennyi kibocsátóját érintő - érvényes döntés nyomán - megváltoznak a pénzforgalmi törvény felelősségi és kárviselési szabályai. Jelenleg ha a PIN-kódunk használatával történt visszaélés, akkor a bankhoz történt bejelentéséig keletkezett károkból legfeljebb 45 ezer forintnak megfelelő összeg mértékéig kell az ügyfélnek viselnie a kárt. A jövő esztendőtől ez az összeg 15 ezer forintra csökkenhet. A másik változás az, hogy panaszunk kivizsgálásának határideje is megváltozik, legkésőbb másnap vissza kell adni az ügyfélnek az ellopott összeget. Ugyanakkor továbbra is érvényben marad az a szabály, hogy a bankkártya eltűnésének, ellopásának bejelentését követően a keletkezett kárt teljes mértékben a bank viseli. Ám ez a szabály nem vonatkozik arra az ügyfélre, aki súlyosan gondatlanul jár el, például ha a PIN kódot és a bankkártyánkat közös helyen tartotta. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az ügyfélnek kötelessége bejelentenie, ha bankkártyáját ellopták vagy elvesztette. Ugyanakkor a pénzintézetnek is értesítenie kell az ügyfelét, ha valami gyanúsat észlel, sőt még a kártyát is letilthatják.
Homa Péter felhívta a figyelmet, az ügyfélnek kell bizonyítania, hogy a PIN-kód nem tőle került avatatlan kezekbe. Az ügyvezető igazgató tapasztalatai szerint ez a károsultnak nem szokott gondot okozni. Ha mégis, akkor a Pénzügyi Békéltető Testülethez érdemes fordulni, ahol per nélkül rendezhető a kártérítés kikényszerítése a bankoktól. Végső esetben maradnak a bíróságok.