Bíró Endrét azért kerestük meg, mert megtudtuk: noha a Metróért Egyesület és elnöke számtalan alkalommal szerepelt szakértőként a nyilvánosság előtt és sokszor a főpolgármester oldalán, 2017. július 6-ig valójában jogilag nem is létezett, hiszen csak ekkor jegyezte be a bíróság. Noha ez jogilag nem kifogásolható, és a szakmai hozzáértésre sincs hatással, azért az kérdéses: etikus-e úgy szerepelni és százezreket érintő kérdésekben nyilatkozni egy szervezet elnökeként, ha az legfeljebb szűk baráti körként létezik?
Mint kiderítettük, a Metróért Egyesület bejegyzési kérelmeit öt év alatt ötször utasította vissza a cégbíróság. Az első bejegyzési kísérletet 2011. novemberben történt, amikor BUME-ként, Budapesti Metróért Egyesületként szerettek volna megalakulni. Céljuk „a Budapesten élő és ide látogató emberek kulturált, biztonságos és gyors metrón közlekedésének elősegítése” volt.
Akkor a bejegyzéshez többek között hiányzott a főváros hozzájárulása a névhasználathoz. 2012 után pedig öt év telt el, amíg Bíró Endre – aki az M3-as metróvonalon vezetett szerelvényeket és instruktori beosztásig vitte –, ismét nekifutott az egyesület jogképessé tételének. Ez alatt az idő alatt sikerült a főpolgármester bizalmi körébe kerülnie. Ezt jelezte, hogy a BKV M3-as szerelvényeit felügyelő szakmai bizottságában is helyet kapott. Az egyesület elnökeként pedig Tarlós István meghívott szakmai előadójaként szerepelt a főpolgármester 2016. októberi sajtótájékoztatóján.
Érdemes kitérni arra is: egy idő után Tarlós már tisztában volt azzal, hogy az egyesület jogilag nem létezik, de ez csak átmenetileg zavarta. Akkor tette szóvá, amikor Bíró 2016. decemberben a főpolgármesternek nem tetszően nyilatkozott a Pillangó utcánál történt metró balesetről. Akkor a Magyar Nemzetnek úgy fogalmazott a főpolgármester, hogy szerinte most sokan idézőjeles metrószakértőként nyilatkoznak, s vezetik félre az embereket, ilyen az úgynevezett Metróért Egyesület. A főpolgármester által bekért hivatalos papírok igazolták, hogy hivatalosan be sem jegyzet civil szervezetről van szó. „Ennek elnöke, Bíró Endre nyugdíjas, aktív korában csak orosz szerelvényekkel foglalkozott, a francia Alstomok működését, fékrendszerét csak hírből ismerheti” – mondta addigi szövetségeséről Tarlós.
A főpolgármester fél évvel korábban még egészen másként állt hozzá a be sem jegyzett civil szervezethez. 2016. júniusban Tarlós az oroszok által felújított M3-szerelvény védelmében idézte a Metróért Egyesület szakvéleményét. Bíró ugyanis kiállt az orosz szerelvény mellett. – Jóval magasabb műszaki színvonalat jelent, mint az M3-as metrón közlekedő típus, és vannak ugyan korszerűbb járművek, de a 3-as vonal járműproblémája így is évtizedekre megoldódik – hivatkozott az egyesület szakvéleményére a főpolgármester. Ekkor kiderült az is, Tarlós milyen nagy becsben tartja a szervezetet: Bíró ugyanis a főváros megbízásából átvizsgálhatta a prototípust. Információink szerint nem ez volt az egyetlen alkalom, amikor az egyesület kiváltságos jogot kapott. Megtörtént, hogy a városháza utasítására, a BKV éjszakai alagútbejárást rendezett az elnöknek.
Az idén nyáron, öt év elteltével Bíró ismét megpróbálkozott az egyesület megalakításával. Az első bejegyzési kérelem azonban megint elbukott – ezúttal abban hibáztak, nem az egyesület képviselője, hanem egyik tagja nyújtotta be az iratot. Ezt követőn az elnök maga adta be az iratot: öt év után, a hatodik nekifutásra, 2017. július 6-ra sikerült 10 taggal bejegyeztetnie a szervezetet.
SZAKÉRTELEM SZERVEZET NÉLKÜL - Bíró Endre sokat nyilatkozott már, deaz egyesületét csak most jegyezték be