- Magaménak érzem-e a Szigetet? Igen. Úgy vagyok vele, mint a gyerekemmel, aki megszületett, kicsi volt, vicces volt, majd megnőtt, komoly lett és ezt örömmel és büszkeséggel nézem - mondta Müller Péter Sziámi a kiállítás megnyitóján. A fesztivál egyik alapítója arra utalhatott, hogy az először 1993-ban megrendezett fesztivál alternatív Diákszigetből lett Közép-Európa meghatározó eseménye, a magyar látogatók számára egyre nehezebben kipengethető áron. Gerendai Károly szintén felidézte, hogy a mai gigarendezvény eredetileg barátoknak szervezett bulinak indult. - Negyvenhét éves vagyok, ami azt jelenti, hogy többet csináltam Szigetet az életemben, mint nem. Szerencsére mások is voltak, akik már az elején észrevették a Sziget jelentőségét, és a kezdetektől dokumentálták - mondta.
A dokumentáláson túlmutat a World Press Photo- és Prima Primissima-díjas Benkő Imre, valamint a Sziget hivatalos fotóscsapatának, a Rockstar Photographers munkája. Az elillanó pillanatokat és élményeket megragadó fotók nagy részének művészi értéke is van. -Ha alter, akkor ma már inkább Bánk, ez a Sziget már nem olyan, mint régen - mondta egy látogató a képeket nézegetve. - A “Szia, mit adhatok,” az egyetlen magyar mondat, amit a Szigeten hallani lehet - panaszolta egy másik. Csizek Gabriella kurátor nem is időrendi sorrendben rakta össze a képeket, amelyek egy 25 éve tartó hangulatot adnak ki.
Sziget 2016 (c) Rockstar Photographers - Varga Benedek
A kiállítás első terében Benkő Imre 24 év alatt készített fekete-fehér fotóit látni, a másik térben pedig a fotóscsapat színes munkáit. A Rockstar Photographers képeinek és a Sziget egyre pszichedelikusabb környezetének harsány színei megkapják a nézők tekintetét, a látogató azonban mégis inkább Benkő Imre képeihez tér vissza újra és újra. Képein nemcsak azt figyelhetjük meg, mikor jelentek meg bizonyos fesztiválkellékek (pl. a lófej maszk), vagy a szub- és popkultúra elemei milyen szabadon keverednek egymással. Hanem azt is, hogy Benkő egy képen belül képes megragadni a fesztiválozás két szélsőségét: az önfeladásig fokozódó, törzsi őrjöngést és a fesztiválozó egyén magányosságát. Aki a tömegben is egyedül van vagy már azt sem tudja, hol végződik saját maga és hol kezdődik a másik.
Infó:
Sziget 25 – Fesztiváltörténelem fényképeken
Kiállított művészek:
Benkő Imre
Rockstar Photographers: Csudai Sándor, Fűrész Zsolt, Kálló Péter, Major Kata, Mohai Balázs, Mudra László és Varga Benedek
A kiállítás megtekinthető augusztus 31-ig.