Eddig 29 millió eurót, vagyis 9 milliárd forintot utalt át a BKV a 3-as metró felújított szerelvényeiért az orosz Metrovagonmasnak – közölte megkeresésünkre a BKV. Ez öt szerelvény ára. A BKV nem árulta el, milyen ütemezésben fizet, de arra utalhat a részletenkénti átutalás, hogy a fizetés a forgalomba helyezéstől függ, miután a Budapestre szállított 10 szerelvény közül eddig hat szerezte meg az engedélyt. Ha teljesül a szerződés, az orosz gyártónak összesen 261 millió euró jár 222 darab felújított metrókocsiért.
A BKV arra a kérdésünkre sem válaszolt, milyen feltételek esetén mondhatja fel a szerződést az orosz gyártóval. Ahogy arra sem, hogy ha ez bekövetkezne, a kifizetett vételár teljes egészében visszajárna-e a közlekedési társaságnak. „Jelenleg erről még korai lenne nyilatkozni, a BKV Zrt. elsődlegesen a helyzet megoldásában elkötelezett” – tudatta a cég.
A felújított metrókocsik folytatásos meghibásodási történetének legutóbbi epizódja az volt, hogy ismét megtalálták a hiba okát. Erről Tarlós Istvánra hivatkozva számolt be az MTI még múlt pénteken. „Egy metrókocsiban 15 kilométer optikai kábel van beszerelve, és két szálat valahogy sikerült rosszul összedugni, ez okozta a metrókocsik ajtónyitási problémáit” – jelentette be a főpolgármester. A 3-as vonalán közlekedő régi és új metrókocsik állapotát jól ismerő forrásunk azonban ezt kapitális kacsának nevezte. „Minden vonaton rosszul dugták össze a kábeleket? Minden hiba ezért történt? Eddig nem arról volt szó, hogy különféle hibák voltak? A kétoldali ajtónyitásnak is ez volt az oka? El tudja ezt hinni valaki" - háborgott a szakember.
Információink szerint a megoldást hátráltatja, hogy nincs korlátlan bizalom a felek között, az információáramlás akadozott a BKV és a gyártó között, az orosz konstruktőrök megérkezéséig. „Még a számítógépről sem tudtak adatokat lekérni, mert a szoftverkulcsot, vagyis a hozzáférést az oroszok nem adták át. A kétoldali ajtónyitásról sem tudtak adatot leszedni a BKV-sok, csak az oroszok” – számolt be a feszültséget okozó helyzetről forrásunk a hét végén. Másik informátorunk pedig úgy tudja, kölcsönös volt az elégedetlenség egymással, az orosz mérnökök a magyarok hozzá nem értését is szóvá tették. A BKV-sok ügyetlenkedésén viszont azért nem csodálkozott a felújítást ismerő forrásunk, mert a jármű-vezetőknek készült kézikönyvet is sok kritika érte. „Ez alapján az se csoda, ha bénáznak időnként, elég hiányos a leírás” – mondta. Forrásunk szerint ez az állapot tarthatatlan, az oroszok előbb vagy utóbb kénytelenek hozzáférést engedni az adatokhoz. Kérdésünkre úgy emlékezett, az Alstom-szerelvények beüzemelésénél ilyen akadályokkal nem kellett megküzdenie a BKV-nak.
Borisz Bogatirjev, a Metrvagonmas vezérigazgatója múlt pénteken próbálta csillapítani a feszültséget. Elnézést kért a budapesti metró utasaitól azokért a kellemetlenségekért, amik a gyárukban felújított és korszerűsített metrószerelvényekkel történtek az elmúlt hetekben. A bocsánatkérő közleményben azt írta, a Metrovagonmas folyamatosan egyeztet és kommunikál az M3-as metrót üzemeltető BKV-val és Magyarország közlekedési hatóságával. Ennek részeként közös munkacsoportok jöttek létre, a jelenlegi helyzetet elemzik, a beazonosított hibákra alapozva további cselekvési terveket dolgoznak ki. Ismert az is: a Metrovagonmas több hetes késésben van az eredeti ütemtervhez képest, a BKV eddig 1 milliárd forintos kötbért számlázott ki az orosz gyártónak. A HVG a BKV-t illető egyéb jóvátételekről is beszámolt. A kontraktus szerint ugyanis, ha a szerelvények a meghibásodás utáni harmadik napon sem tudnak szolgálatba állni, naponta és szerelvényenként 23 ezer euró fájdalomdíj jár a BKV-nak a közszolgáltatás kieséséért. Ez az összeg a jótállás alapján járó kártérítés és kötbér felett fizetendő.