Szakadó esőben, villámlások közepette több tízezres közönség előtt játszott az Imagine Dragons szombat este. A kitartó nézők hatottak a zenekarra, amelynek énekese, Dan Reynolds eső ide, vihar oda, többször is lement a közönség sorai közé ezen a – ahogy ő mondta – gyönyörű estén.
Ha netán a fesztiválozók tömegéből, a híradásokból és a megbolydult városi hangulatból nem jöttek volna rá a hűség városának polgárai, a Sopron utcáin, terein elhelyezett dalszöveg idézetek újabb hírét adják a VOLT Fesztiválnak. Magyar és külföldi előadók kultikus dalainak egy-egy mondata olvasható ugyanis az úton-útfélen feltűnő táblákon.
A VOLT egyik sajátossága, hogy hangsúlyozottan a magyar közönséget várják a szervezők. Sikerrel: volt olyan év, amikor Ákos vonzotta a legtöbb embert, miközben világsztárok léptek színpadra, most a Punnany Massif fellépésére voltak nagyjából annyian kíváncsiak a nagyszínpad előtt, ahányan a Linkin Parkot nézték, a sokkal kisebb színpadon fellépő 30Y sikere sem volt kisebb, mint Ellie Gouldingé.
A jegy beváltásakor, azaz a karszalag átvételekor személyi igazolványt kérnek, majd minden egyes belépéskor a számítógép monitorán azonosítják a bejövőket. Előfordult, hogy valaki a fesztivál területén veszítette el a karszalagját, és hiába maradt csuklóján a camping-karszalag, hiába volt kezében a belépéshez használt papír alapú jegy, hiába látszott a rendszerben a többszöri belépés után, újat kellett vásárolnia. Kérdésünkre, miszerint, ha az informatikai rendszer adatbázisából kiderül, hogy valakinek volt heti érvényes belépője, és joggal járt már a fesztiválon, ám elveszíti a karszalagját, miért kell újat vennie, a szervezők azt válaszolták, hogy annyiféle trükkel találkoztak már negyedszázados történetük alatt, hogy muszáj ennyire szigorú beléptetési rendszert működtetniük.
Az állandó közönséget néha megcsapja az állandó ismétlés és az unalom szele: Deák Bill Gyula minden fesztiválos koncertjén elénekli az István a király Áldozatunk fogadjátok-részletét, a Bikini mindig a Ki visz haza-ra szólítja éneklésre a közönséget a koncerten, ahol a tizenévesek éppúgy éneklik átéléssel Dévényi Ádám szövegeit, ahogy a nyolcvanas évek fiataljai, akik a Közeli helyeken-re vagy az Adj helyet magad mellett-re voltak először szerelmesek. Állandó ugyanakkor a felfedezés élménye is. Az ilyen rendezvények egyik legnagyobb érdeme a nagyszínpadok melletti kisebb színpadok, sátrak programja. A borsátrak között meghúzódó Sopron színpadon jazz, és alternatív zenészek is megfordulnak, hol elképesztő Random trip programmal, amelyben a 2013-as X Faktorból megismert Péterffy Lili énekel fantasztikusan és élettelien, hol a Kék nyúl zenekarral, amelyben Premecz Mátyás Hammond-játéka és Andrew Hefler éneklése képeszti el azt is, aki csak arra járt és azt is, aki tudatosan készült a koncertre. Utóbbira nem lett volt könnyű, a kinyomtatott, és a fesztivál falán megjelentett program alapján ugyanis Fábián Juli és a Zoohacker fellépését vártuk, igaz, az online felületeken már a helyes információ jelent meg.
FOTÓ: SZURCSIK JÓZSEF
A fesztivál nemcsak a pillanat művészetének hódol, a koncertek, utcaszínházi előadások, talk show-k mellett a képzőművészet is helyet követel és kap a VOLT-on. Tavaly például a Fő-Tér-Kép, azaz a soproni Fő téren több ezer macskakő megfestésével létrehozott mű készült el a közönség bevonásával. Idén, a fesztivál területén Sopron betűt festette ki Magyarósi Éva, Töttös Kata, Verebély Diána, F. Zámbó István, Szurcsik József és Wahorn András. A jubileumi, 25. rendezvényt a Liszt Ferenc Kulturális és Konferencia Központ Munkácsy-termében rendezett kiállítás is ünnepli és hosszabbítja meg a VOLT életérzést két héttel. A tárlaton látható a #SOHAVÉGETNEMÉRŐS – Történetek Wellhello-ra című fotókiállítás is, amely a Lévai Balázs producerkedte, Tiszeker Dániel rendezte szkeccsfilm hátterét mutatja be. De ami a legfontosabb, a kultikus színesre festett Trabant mellett többek között meg lehet nézni, hogyan látja Bukta Imre a közmunkásokat „Közmunkások valamit csinálnak” című, Magyarósi Éva az édent az Éden 1.-6. című alkotásán, vagy a sajátosan magyar és talán a legnépszerűtlenebb szakmát űzőket Kiss Tibor a Jegyeket, bérleteket! Avagy az utolsó BKV ellenőr című művén. Kiderül valami abból, mit gondol feLugossy László a jövőről www.offjövő.hu című, efZámbó István a robotokról Muzikális robotikon című, és Szurcsik József az alárendelt polgárokról Alattvalók című művéből. Ez utóbbi érzés az, ami elől sokan a szabadság ideáját szimbolizáló fesztiválra menekülnek egy hétre. Nem véletlen. Sokféle érzés kerített már hatalmába a VOLT-on, de az alattvalóság alávalósága még soha.