A Telenor bejelentette, hogy 60 napig lehetőséget biztosít a feltöltőkártyás ügyfeleinek, hogy a Telenor üzletekben új szerződéskötéssel visszakaphassák korábbi hívószámukat, és egyenlegüket, amennyiben elmulasztották az adategyeztetést a június 30-i határidőig. A Magyar Telekom és a Vodafone erre a hétre ígért bővebb tájékoztatást a határidőig nem egyeztetett feltöltőkártyás ügyfelek korábbi hívószámával és egyenlegével kapcsolatban. Két szolgáltató korábban már jelezte, hogy szükség lenne a határidő módosítására: a Vodafone az év végéig, a Telenor pedig októberig vagy legalább szeptemberig javasolta meghosszabbítani az adategyeztetésre nyitva álló időszakot.
Mint ismeretes június 30-i határidőt ír elő a törvény az adategyeztetésre. A telekommunikációs társaságok július 1-jén kötelesek lekapcsolni azokat a feltöltő SIM kártyákat, amelyeknél nem történt meg az adategyeztetés. Ekkortól az ügyfeleknek nem lesz lehetősége bejövő, kimenő hívásra, SMS és adathasználatra (csak a 112-es segélyhívószám hívható).
Ha a Telenornál szeptember 1-jéig felkeresik a szolgáltató üzletét és új szerződést kötnek, a korábbi telefonszámukat és egyenlegüket is visszakapják, de új SIM-kártyájuk lesz. Ez elsősorban az idősek, a betegek számára lehet hasznos megoldás, akik nem tudták a határidőre megtenni az adategyeztetést. A Telenornál az érintett ügyfelek egészen a jövő év elejéig - a 2017. szeptember 1. és 2018. február 28. közötti időszakban - is visszakaphatják korábbi hívószámukat új szerződéskötés esetén, ekkor azonban a korábbi egyenlegük már nem állítható vissza.
Az elmúlt napokban rekordmennyiségű ügyfél kereste fel a Telenor honlapját és üzleteiket. Olvasóink viszont azt jelezték, hogy hiába próbálták a telekommunikációs társaságok online felületén a szükséges adategyeztetést elvégezni, kérésüket a honlap visszautasította. Jánosa Barbara, a Telelenor PR-menedzsere nem zárta ki, hogy ilyesmi előfordulhatott, aminek oka, nem az online felület túlterheltség, hanem az, hogy a Belügyminisztérium (BM) adatbázisa és az ügyfél által közölt adatok között különbség adódhatott. Elsősorban olyankor fordulhatott ilyesmi elő, ha az ügyfélnek régi, még papíralapú személyi igazolványa van. Az sem ritkaság, hogy a BM és a feltöltőkártya-tulajdonos által közölt adatok nem egyeznek. Eltérés adódhat abból is, hogy nem az ügyfél vette a kártyát. Ha az online-felületen való adategyeztetés sikertelennek bizonyult, akkor nincs más megoldás, mint a személyes ügyintézés.
A Magyar Telekom Domino ügyfelei a június 30. után kötött előfizetői szerződésükhöz visszakaphatják korábbi hívószámukat és fennmaradt egyenlegüket, abban az esetben is, ha elmulasztják az adategyeztetést.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság az MTI érdeklődésre azt közölte: a határidő esetleges meghosszabbítása a törvényalkotó feladata, de a hatóságnak nincs tudomása arról, hogy ilyen intézkedés készülne.
Ugyanakkor közölték, a helyzet értékelésénél figyelembe kell venni azt is, hogy a rég nem aktív, feleslegessé vált SIM-kártyájuk adatait sokan valószínűleg szándékosan nem egyeztetik, mert már nem kívánják tovább használni – ahogyan ez feltételezhető volt.
A hatóság a törvény hatályba lépésétől fogva folyamatosan figyelemmel kíséri és jogértelmezéssel segíti a szolgáltatók adategyeztetési gyakorlatát. Az NMHH a határidő lejárta után ellenőrzi majd, hogy a szolgáltatók az előírásoknak megfelelően hajtották-e végre az adategyeztetést.