közlekedés;HÉV;gondok;

VÁRAKOZNAK - Csökkentett sebességgel jár a HÉV az érintett szakaszon - Fotó/MTI, Koszticsák Szilárd

- Kis repedések, nagy gond

A metró után már a HÉV-vel is gondok vannak: a Batthyány tér és a Margit-híd közötti alagútban sebességcsökkentést rendeltek el az aggasztóan szaporodó hajszálrepedések miatt. Már csak tízzel "futhatnak" be a szerelvények az állomásra.

Nem történt csoda, két év alatt sem szűntek meg maguktól a Batthyány tér és a Margit-híd közötti agyonhasznált HÉV-alagútban keletkező repedések. Sőt újabbak alakulnak ki az alagút "tetején" közlekedő fonódó villamosok okozta fokozott igénybevétel miatt - derül ki a BKV szerkesztőségünknek küldött válaszából. A helyzet komolyságát jelzi, hogy a pályaszakaszon sebességcsökkentésre kötelezték a fonódó villamosokat is. „A HÉV-alagút födém feletti közlekedés feltételeit a Nemzeti Közlekedési Hatóság határozta meg számunkra, végzésük alapján 2016 szeptemberétől 25 km/h sebességkorlátozást vezettünk be az érintett szakaszon. A hatósági állásfoglalás szerint ezt a korlátozást mindaddig fenn kell tartani, amíg az alagútban tapasztalt hajszálrepedések terjedése műszakilag teljes mértékben megoldódik” - közölte a közlekedési társaság lapunkkal.

Reagált a MÁV
A „Budai Fonódó” által érintett alagúti födémszerkezet alatt a HÉV pályán az állomás és a váltókörzet között 20 km/h-val, onnan a Margit hídi megállóhelyig 40 km/h-val közlekedhetnek a szerelvények. Hangsúlyozni szeretnénk, hogy a „Budai Fonódó” építése előtt is már ezek voltak az engedélyezett sebességhatárok. A Nemzeti Közlekedési Hatóság által 2016. júniusában kiadott  használatba vételi engedélyben elrendelt alagúti monitoring-rendszer kiépítése megtörtént, a folyamatos ellenőrzések tervszerűen zajlanak. Az eddigi szakértői vizsgálatok a „fonódó” 2015. decemberi átadása óta nem mutatnak olyan jellegű állagromlást az alagút szerkezetében, amelynek következtében sebességcsökkentést kellene elrendelni.

A lestrapált HÉV-alagutat több szakértő szerint is teljesen fel kellett volna újítani még az előtt, hogy két éve villamosvágányokat építettek a tetejére. Csakhogy a fonódó villamoshálózat költségvetésébe nem fért bele ez a rekonstrukció. A BKK szerint erre nem is volt feltétlenül szükség, mert bár a terheléses mérés a dilatációk közelében oldalirányú mozgást jelzett, a teherbírást az alagúti szakaszon megfelelőnek találták.

A Bem rakpartot 2014. októberben zárták le a fonódó villamos építése miatt, 2015. februárban pedig már a HÉV-alagút szerkezetét igyekeztek megerősíteni. Egy hónapon át dolgoztak, de ez sem volt elég, hiszen áprilisiban újra lezárták az alagutat, hogy tovább erősítsék a födémszerkezetet. Szükség is volt erre, hiszen a repedések a felszíni vágányépítési munkák miatt egyre nagyobbak lettek, a falakról, mennyezetről pedig betondarabok kezdtek hullani. Több HÉV-szerelvény vezető életveszélyesnek érezte a kialakult állapotot.

Miután beépítettek több ezer úgynevezett fémtámasztó kart, és betongerendákat is cseréltek, visszaadták a HÉV-forgalomnak az alagutat, de sebességcsökkentést rendeltek el. Az alagútban a Batthyány téri állomásra 20 kilométeres sebességgel haladhatna be a szerelvény, de ezt 10 kilométerre csökkentettek. A repedések azonban így sem szűntek meg, ezért a felszínen a villamosok sebességét is csökkenteni kellett.

A BKV lapunk kérdéseire küldött válaszában nem közölte, hogy a hajszálrepedések terjedését miként és mikor fogják végérvényesen megoldani.

Öreg, korrodált, gyenge
A HÉV-alagút gyönge műszaki színvonalon épült 40 évvel ezelőtt, a födémet, falat tartó vasbetongerendák korrodáltak, a betonanyag sok helyen kikopott, eltűnt, lemállott. Az alagút szigetelése olyannyira pocsék lett, hogy amikor a Duna vízszintje az alagút fölé emelkedik, a csőalakú műtárgy használhatatlanná válik, beázik. Ilyenkor az is benne van a pakliban, hogy a víz nyomása az egész szerkezetet megemeli. Komolyabb árvíz idején ezért lehetett látni buszokat, kukáskocsikat az alagút tetején: így terhelik le az alagutat.
A HÉV-et 2017-től a MÁV működteti, az újabb méréseket, vizsgálatokat már a MÁV-HÉV Zrt. végezteti. A BKV közlése szerint a villamosok sebességkorlátozásának feloldását, vagy csökkentését ezek függvényében lehet felülvizsgálni.



Fél év alatt a harmadik településen kezdődött lakossági tiltakozás az új börtönkórház megépítése ellen. Berettyóújfaluban szeptemberben lehet népszavazás a kérdésről.