Nem történt csoda, két év alatt sem szűntek meg maguktól a Batthyány tér és a Margit-híd közötti agyonhasznált HÉV-alagútban keletkező repedések. Sőt újabbak alakulnak ki az alagút "tetején" közlekedő fonódó villamosok okozta fokozott igénybevétel miatt - derül ki a BKV szerkesztőségünknek küldött válaszából. A helyzet komolyságát jelzi, hogy a pályaszakaszon sebességcsökkentésre kötelezték a fonódó villamosokat is. „A HÉV-alagút födém feletti közlekedés feltételeit a Nemzeti Közlekedési Hatóság határozta meg számunkra, végzésük alapján 2016 szeptemberétől 25 km/h sebességkorlátozást vezettünk be az érintett szakaszon. A hatósági állásfoglalás szerint ezt a korlátozást mindaddig fenn kell tartani, amíg az alagútban tapasztalt hajszálrepedések terjedése műszakilag teljes mértékben megoldódik” - közölte a közlekedési társaság lapunkkal.
A lestrapált HÉV-alagutat több szakértő szerint is teljesen fel kellett volna újítani még az előtt, hogy két éve villamosvágányokat építettek a tetejére. Csakhogy a fonódó villamoshálózat költségvetésébe nem fért bele ez a rekonstrukció. A BKK szerint erre nem is volt feltétlenül szükség, mert bár a terheléses mérés a dilatációk közelében oldalirányú mozgást jelzett, a teherbírást az alagúti szakaszon megfelelőnek találták.
A Bem rakpartot 2014. októberben zárták le a fonódó villamos építése miatt, 2015. februárban pedig már a HÉV-alagút szerkezetét igyekeztek megerősíteni. Egy hónapon át dolgoztak, de ez sem volt elég, hiszen áprilisiban újra lezárták az alagutat, hogy tovább erősítsék a födémszerkezetet. Szükség is volt erre, hiszen a repedések a felszíni vágányépítési munkák miatt egyre nagyobbak lettek, a falakról, mennyezetről pedig betondarabok kezdtek hullani. Több HÉV-szerelvény vezető életveszélyesnek érezte a kialakult állapotot.
Miután beépítettek több ezer úgynevezett fémtámasztó kart, és betongerendákat is cseréltek, visszaadták a HÉV-forgalomnak az alagutat, de sebességcsökkentést rendeltek el. Az alagútban a Batthyány téri állomásra 20 kilométeres sebességgel haladhatna be a szerelvény, de ezt 10 kilométerre csökkentettek. A repedések azonban így sem szűntek meg, ezért a felszínen a villamosok sebességét is csökkenteni kellett.
A BKV lapunk kérdéseire küldött válaszában nem közölte, hogy a hajszálrepedések terjedését miként és mikor fogják végérvényesen megoldani.