Feles többséggel, a településkép védelmi törvényt módosítva, ám az eredeti lex Simicska tartalmával fogadhatja el tehát ma a fideszes módosítást az Országgyűlés, csakis emiatt összehívott rendkívüli ülése. Így akár már holnaptól listaáron köteles a hirdetést közzétevő kitenni olyan szervezet plakátját, amit nevesít a költségvetési törvény és ami támogatást is kap. Tehát a pártokét is, de a civil szervezetekét, így például a Civil Összefogás Fórumét (CÖF) nem. A közbeszerzési törvény hatálya alá eső reklámozó, tehát az állam vagy bármely állami cég csak úgy térhet el ettől, ha uniós közbeszerzést folytat le, kérdés azonban, ha a kabinet közvetítőkön keresztül hirdet, arra vonatkoznak-e a szabályok.
A törvény hatálybalépését megelőzően kötött szerződések alapján július 15-ig tehetőek közzé plakátok, a jogszabály azonban egy új rendelkezéssel már a kihirdetését követő napon érvényes lenne. Az indoklás a transzparenciára és a korrupcióellenes küzdelemre hivatkozva végül azt a jogalkotói célt is megemlíti, miszerint az egyik utolsó passzus: "a sarkalatossági záradék elhagyását célozza, mivel a módosító javaslat nem tartalmaz minősített többséget igénylő rendelkezést." Másfél hete nem ment át kétharmaddal a plakáttörvény, amit a Fidesz szeretett volna elfogadtatni az Országgyűléssel, így aztán Áder János köztársasági elnök sem írta alá, hanem visszaküldte a Háznak, amit rendkívüli ülésre hívtak össze péntekre, hogy megpróbálják újra átnyomni. Csakhogy a kétharmaddal továbbra sem rendelkező Fidesz-KDNP kizárólag ellenzéki vagy független képviselőkkel együtt tudná megszavazni, ám az ellenzék elzárkózott a Simicska Lajos cégbirodalma ellen irányuló, ám nem csupán a Jobbiknak jelentős kedvezménnyel biztosított hirdetési felületeket, hanem más kampánykorlátozásokat is tartalmazó jogszabálytól.
Úgy tűnt, mindez elbukott, sőt, a rendkívüli ülés előtti napon a Fidesz belekezdett nagy altatási akciójába is. A KDNP-s Rubovszky György halála miatt a kormánypártoknak tovább csökkent az esélye, hogy biztosítsák a kétharmados támogatottságot. A Brüsszelben tartózkodó Orbán Viktor miniszterelnök megüzente, nem ugrik haza a parlamenti szavazás kedvéért. Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter pedig arról beszélt, hogy nem számít váratlan fordulatra vagy (a kormány szempontjából) sikerre a plakáttörvény ügyében, bár annak rendelkezéseit feles többséggel is el lehetne fogadni.
Ám hogy a bagatellizálás ellenére nagyon is fontos a lex Simicska átverése a kormánynak, azt egyértelműsíti: nemcsak a számára kedves CÖF-öt mentesíti a szabályok alól, hanem lényegében önmagát is.
Pedig nagyon is lenne mit szigorítani. "A kormány lakossági tájékoztató kampányával kapcsolatos szerződések adatai nyilvánosak, a kormany.hu oldalán mindenki számára elérhetőek" - közölte például tegnap lapunkkal a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK), miután megírtuk: a Fidesz nagy erőkkel turkál más pártok pénztárcájában, ugyanakkor kevésbé lelkes, ha saját költéseiről kellene számot adnia. Megkérdeztük ugyanis a Miniszterelnöki Kabinetirodát, mennyire jellemző az a gyakorlat, hogy a kormány ingyenes vagy kedvezményes hirdetési lehetőséget vesz igénybe: hány ilyen eset történt, mekkora összegről és konkrétan mely hirdetésekről van szó. Érdemi választ nem kaptunk.
Forrás: Facebook
Harangozó Tamás: a kormány jól láthatóan az ország, sőt, talán Európa legnagyobb politikai hirdetője
Mindezek után hívta fel lapunk figyelmét a szocialista Harangozó Tamás, hogy már hónapokkal ezelőtt közérdekű adatigényléssel jutott olyan adatokhoz, amelyek szerint az Orbán-kormány tájékoztató kampányai jelentős árkedvezményekkel jutottak felülethez. Botka László miniszterelnök-jelölt frissen kinevezett kabinetfőnöke elmondta: tavaly ősszel hosszas küzdelem árán sikerült megszereznie a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetirodától azt a több százoldalas szerződéscsomagot, amelyből kiderült, hogy az érvénytelen kvótareferendum nagyjából 19,5 milliárd forintjába került az adófizetőknek, s hogy a kormányzati plakátkampány minden médiafelületen 50-60 százalékos kedvezményt kapott. Harangozó szerint "komikus, hogy a plakátpiaci, illetve a mai korrupt kampányrendszert érintő vagdalkozásban a kormány, a Fidesz és a Jobbik is az MSZP-t támadja, miközben a kabinet jól láthatóan az ország, sőt, talán Európa legnagyobb politikai hirdetője. Közpénz-milliárdokat szór el propagandára úgy, hogy közben a legnagyobb kedvezményeket is bezsebeli a torz plakátpiacon".