Posztmodern világunk legfélelmetesebb jelensége, amikor összeül egy halom, külön-külön remek szakértő, érdekkijáró, majd együtt debil, kontraproduktív döntést hoz. Ráadásul az olyan, össznépi pitizésre épített autoriter rendszerekben, mint a NER, hatványozottan van jelen az öngyilkos hülyeség.
A legfrissebb éppen most játszódik le, élőben, az orrunk előtt. Úgy hívják: 3-as metró fel(nem)újítás. Kis magyar groteszk, ám bármikor átcsaphat tragédiába: a vonal nemcsak elöregedett, hanem súlyosan balesetveszélyes is. Akinek szokása, hogy indulás előtt a repülőtérről még egyszer felhívja a szeretteit telefonon - ki tudja ugye mi történik - az teljes joggal megteheti akkor is, ha Újpest Városkaputól a Nagyvárad térig utazik. A metró szellőzői vészhelyzetre nem alkalmasak, ha az alagútban tűz ütne ki, garantált volna a tömeges füstmérgezés, vagy még rosszabb.
Nos, a probléma felmerült, a közösségi döntéshozatal beindult. Illetve mégsem, mert a magyar politikának mindig akad valami fontosabb. A korábbi érában a vitatott hasznú 4-es metró nyelte a pénzt, Orbánék pedig a gigantikus, de üres stadionokban, a látványszökőkutas, műköves főterekben látják a politikai fantáziát.
Rá is hagyták a problémahalmazt Tarlós István főpolgármesterre: bajlódjon vele ő, magyarázza el hetente a fővárosiaknak, hogy mitől füstöl most éppen az egyik metrókocsi. Ám ennél többet Tarlós sem tehet, képtelen harcolni egymaga pártja fő- és al-harácsaival. Mire kínkeservesen sínre tette volna a metrótendert, előbb a Fidesz féltucat nagyjáról derült ki, hogy buszlobbisták, ők csendben megfúrták a BKK pótlóbusz-tenderét, ezzel tettek be a felújításnak, majd a kormánypárti építőkartell lendült támadásba, háromszor egymás után is túlárazták az alagút és állomásfelújítást.
Orbán persze kapva-kapott az alkalmon, hogy kimutassa, mennyire rühelli a 2019-ben várhatóan ellenzékivé váló fővárost, és kijelentette, bizony egy fillér pluszpénzt sem ad a metrófelújításra. Tavaly ősszel a szakemberek is hozzáadták a "magukét": a BKV és a BKK szakértői "rájöttek", hogy a metró középső része a baleset-veszélyesebb, tehát azt kellene utoljára (!) hagyni és a legújabb, déli szakasznál kezdeni a munkát. Mi ebben a logika? A középső szakasz felújítása belezavart volna az Orbán számára mindennél fontosabb vizesvébé megközelítésébe. Tarlós István végül már csak legyintett, akárhol és akárhogyan, csak már induljon el végre a felújítás.
Itt tartunk most. A metró egyszer majd megújul, ha sok éves csúszással, és sokkal drágábban is. Addig pedig a metrózóknak együtt kell élniük a lappangó balesetveszéllyel. De ráébredhetnek a pestiek: az olyan rendszerekbe, mint amilyen a NER is, szinte kódolva van a baj, ebben az esetben egy nagy szerencsétlenség esélye.
De ez az, amit nem kéne megvárni.