A lap szerint a gépeken továbbra sincs úgynevezett önvédelmi berendezéskészlet, mely nélkül a modern harcmezőn fikarcnyi túlélési esélye sincs a gépekkel repülőknek.
A gépeket ennyi erővel át lehetne festeni rikító sárgára, s velük létrehozni egy civil katasztrófavédelmi helikopteres különítményt, mert kizárólag békeidőben értelmezhető az általuk nyújtott képesség.
A kérdéses négy gép május 20-án érkezett vissza Novoszibirszkből, ahol tavaly ősz óta a Vertoleti Rosszii cég helyi javítóüzemében átestek a nagyjavításon. A harmincéves magyar forgószárnyasok esetében ez a szükséges kábelezést, kezelőpanelek és úgynevezett infracsapda-vető berendezések felszerelését kellett volna hogy jelentse, ám ez a lap értesülése szerint nem történt meg, mert nem szerepelt a megrendelő fél követelményrendszerében. Az infracsapdák lényegében magnéziumfáklyák, melyeket a helikopterek akkor szórnak a harcmező felett, ha támadás éri őket a legveszélyesebb vállról indítható légvédelmi rakéták részéről, melyeket el tudnak téríteni céljuktól.
A honvédségi szállító helikopterek (ebbe beletartozik még néhány használtan vett Mi-8-as is - képünkön) személyzete ráadásul nem csak ezt a szofisztikáltabb védelmet kénytelen nélkülözni. A kabint, a hajtóművet nem védi páncéllemez vagy kevlárbetét a csöves fegyverek lövedékeitől és a repeszektől.
A környező országok által használt ugyanilyen vagy hasonló, szovjet-orosz örökségből származó Mi-17-es gépek mindegyikén megvannak a felsorolt túlélőképességi megoldások, csak és kizárólag a Magyar Honvédség gépein nincsenek.
A lap szerint így a harcmezőn immár nem lehet elbújni, csak időben észlelni a fenyegetést, és védekezni ellene, ha van mivel. A magyar helikopteresek gépeik jelenlegi felszereltségével csak hősi halottak lehetnek egy konfliktusban - tetézik.
A kiküldött négy gép közül kettő, melyek műszer- és kabinvilágítása még nem volt kompatibilis az éjjellátó szemüvegekkel (NVG), sem kapta meg ezt a módosítást. Ha az összes gép alkalmas lenne NVG-vel történő repülésekre, azt végre be lehetne vezeti a kutató-mentő szolgálat ellátásába is, jelentős képességnövekedést eredményezve - összegez a napilap.
Mint ismert, az oroszokra bízott felújítás a 3-as metró esetében sem volt szerencsés. Az első, márciusban forgalomba állított Metrowagonmas-szerelvényt már az első nap után ideiglenesen kivonták a forgalomból, miután a járművezető ajtójelzési hibát észlelt. A kezdeti nehézségek után később sem javult a helyzet, három nappal az átadás után a felújított szerelvény az orosz fél kérésére szintén nem vett részt a forgalomban. A pünkösdi hétvégén is ki kellett állnia ismeretlen okból az egyik kocsinak a forgalomból, majd múlt héten a BKV közölte: ideiglenesen kivonja a forgalomból a felújított orosz metrókocsikat, amiket aztán szombat reggeltől állítottak vissza.