Fővárosi Közgyűlés;mobilgát;

MTI fotó/Soós Lajos

- Mobilgát párttalan vitákkal

Tiltakozó civilek és a római-parti gátat támogatók molinói között fogadta el a Fővárosi Közgyűlés fideszes többsége a Duna-parti nyomvonalon megvalósítandó árvízvédelmi létesítményről adott tájékoztatást, majd felkérte Tarlós István főpolgármestert, hogy indítsa el a megvalósításhoz szükséges engedélyezési eljárásokat. 

A városházi ellenzék soraiból többen is szóvá tették: továbbra sem ismert, hogy milyen kockázatai vannak a beruházásnak. Csárdi Antal, az LMP képviselője szerint jelenleg teljesen megalapozatlan árvízvédelmi tervek vannak a közgyűlés előtt, így Karácsony Gergelyhez (PM) hasonlóan arra kérte a közgyűlést, hogy napolják el a döntést, és majd akkor szavazzanak, ha már pontos képet kaptak a beruházásról. Csárdi azt is hangsúlyozta: a leghelyesebb az lenne, ha nem közvetlenül a parton, hanem egy másik nyomvonalon, a víztől távolabb húzódna a gát.

Mint emlékezetes, a Fővárosi Közgyűlés kormánypárti többsége már áprilisban a parti védvonal mellett voksolt. Horváth Csaba, az MSZP frakcióvezetője a döntés kapcsán azt tette szóvá: továbbra is kérdés, hogy miért nem merte a városvezetés helyi népszavazásra bocsátani a gát kérdését. Tarlós István főpolgármester úgy fogalmazott: szerinte sima demagógia, hogy ne lett volna lehetősége mindenkinek elmondania az álláspontját az ügyben.

A római parti védművet tervező Tér-Team Mérnöki Kft. vezetője, Szabó Gábor elmondta, hogy az új, 2,8 méter magas védvonal 8169 méter hosszú lesz, a Pünkösdfürdői-töltés déli végétől halad a Duna partján az Aranyhegyi-patak bal parti töltéséig. A cég szerint sikerült csökkenteni a kivágandó fák számát, 600-900 helyett 480 fa pusztulásával járna a beruházás.

A Népszava információi szerint várhatóan újra az Európai Bizottsághoz fordul Jávor Benedek, a Párbeszéd EP-képviselője az uniós támogatásból finanszírozott projekt miatt. Jávor szerint a korábbi engedélyezési eljáráshoz képest a projekt jelentősen megváltozott, megnőtt az érintett terület, változott a nyomvonal, ezért teljesen új környezeti hatástanulmányra lenne szükség. Az engedélyezés során pedig kötelező lesz a víz keretirányelv, valamint – a Natura 2000-es területek érintettsége miatt – az élőhelyvédelmi és madárvédelmi irányelvek alkalmazása is. Az említett uniós jogszabályok alapján ugyanakkor a műszaki alternatívák közötti választás során a legkisebb környezeti hatással járó verziót kell előnyben részesíteni, márpedig a parti mobilgát aligha felel meg ennek a kritériumnak.

Megújul a Blaha és vizes vb 2.0

- Megújul a Blaha Lujza tér. 85 millió forintot különítettek el az idei büdzsében a tér felújításának a terveire. A rekonstrukció a Rákóczi úton a Kazinczy utca és a Szentkirályi utca vonalától az Osváth utca vonaláig terjed. Az elfogadott javaslatban a tér központi részén lévő és a Corvin áruház előtt található parkolók megszüntetését javasolja.

- Elvi hozzájárulást adott a közgyűlés Magyar Úszószövetségnek arra, hogy megpályázza a 2022-es, vagy a 2024-es rövidpályás úszó világbajnokság megrendezését.



-

Rogán Antal fellélegezhet: bár az Európai Csalás elleni Hivatal (OLAF) korábban súlyos visszaélésekre utaló jeleket talált az V. kerületi polgármestersége idején bonyolított, 15 milliárd forintos „Belváros Szíve Programban”, a magyar rendőrség két évnyi nyomozás után néhány napja megszüntette az eljárást.