Székely Lászlóhoz - ahogy az ombudsman a közleményben írja - szülők fordultak panasszal, mivel szerintük jogsértő módon nem kezdték meg újra folyósítani a nekik járó, korábban megszüntetett családi pótlékot. A juttatás kifizetését 2016. nyarán függesztették fel a panaszosok gyerekének igazolatlan óvodai hiányzásai miatt, és 2017 márciusáig - az ombudsmani hivatalnál benyújtott panasz napjáig - nem is kezdték meg az újbóli folyósítást, pedig a gyerek közben magántanulóként iskolás lett. Habár erről a gyámhatóságnak tudnia kellett, mégiscsak hónapokkal később, 2016 decemberében kezdeményezte az iskoláztatási támogatás újbóli utalását.
Az ombudsman megállapította, hogy a gyámhatóság eljárása a hivatkozott jogszabályoknak tételesen megfelelt ugyan, a döntés elhúzódása azonban csorbította a panaszos szülők tisztességes eljáráshoz való jogát, az iskoláztatási támogatás késedelmes folyósítása pedig veszélyeztette az érintett gyermek ellátását.
Az alapvető jogok biztosa áttekintette a családi pótlék szüneteltetésére vonatkozó jelenlegi, illetve korábban hatályos szabályokat, és a jogállamiság elvével, valamint a jogbiztonság követelményével kapcsolatos több visszásságot is megállapított. A jogi szabályozás ugyanis nem kellően egyértelmű a jogalkalmazók számára, valamint kérdéses, hogy a családi pótlék szüneteltetésével kapcsolatos előírások jelenleg egységesen alkalmazandók-e a tankötelezettségüket iskolába járással, illetve magánytanulói jogviszonyban teljesítő gyerekekre.
Székely László ezért azt javasolta az emberi erőforrások miniszterének, hogy tegyék egyértelművé a gyermekvédelmi törvényben a családi pótlék szüneteltetésének felülvizsgálatát szabályozó rendelkezéseket, valamint rögzítsék jogszabályban az iskoláztatási támogatás felfüggesztésének megszüntetésére vonatkozó kötelezettséget a gyermek magántanulóvá válását követően.