„Hantai Simon titka az, hogy egy nagyon fontos kor nagyon fontos művésze. Manapság a háború utáni New York-i iskola és az 1945-60 között készült európai absztrakt képek a műtárgypiac legkeresettebb darabjai. Nagy előnye az is, hogy Franciaországban alkotott, Magyarországon élő festőművész sokkal kisebb eséllyel tud betörni a nemzetközi piacra” - válaszolja Makláry Kálmán műgyűjtő, galériatulajdonos, amikor a Népszava Hantai Simon nemzetközi aukciós sikereiről kérdezi.
Az absztrakt festészet 1922-ben Magyarországon született, de művészi karrierjét Párizsban kibontakoztató művésze, Hantai Simon egyik festményéért decemberben 4,43 millió eurót adtak a Sotheby's párizsi árverésén, május 18-án pedig az aukciósház New York-i árverésén indítják egy képét.
„Hantai Simon magyarországi művei elhanyagolhatóak, de Párizsba költözése után két jelentős alkotói korszaka is volt. Miután 1953-ban André Breton állította ki szürrealista műveit, 1960-ban kezdte el az ún. pliage (festett, gyűrt majd újrahajtogatott vásznak) technikával dolgozni. Két év alatt 18 nagy kép került ki a keze alól, ezek jó része ma múzeumi gyűjtemények része, nagyon kevés darab jut ki a műtárgypiacra. A nagy kereslet pedig felveri az árat – utal a gazdasági törvényszerűségre Makláry Kálmán, aki a háború utáni párizsi iskola, elsősorban olyan absztrakt és szürrealista művészekkel foglalkozik, mint például a három főiskolai csoporttárs: Hantai Simon, Reigl Judit és Fiedler Ferenc.
E művére is licitálhatnak New Yorkban
„Az 1982-ben a Velencei Biennálét megnyerő művész 15 éven át nem engedte, hogy kommerciális tárlaton jelenjenek meg képei, 15 évvel később is csak nonprofit intézmény kiállítására adta áldását. Az egyik legnagyobb európai absztrakt gyűjteménnyel rendelkező párizsi Centre Pompidou munkatársai szerették volna kiállítani műveit, de ő nem engedett. 2008-ban halálával lezárult az életmű, 2013-ban átfogó tárlat jött létre műveiből a Centre Pompidou-ban, az életműkiállítás pedig hatalmas keresletet generált a műtárgypiacon. Életében 565 ezer eurot adtak azért a Mariale sorozatból kikerülő festményéért, amely miután visszakerült az aukciós piacra, tavaly decemberben már 4,4 millió eurot ért egy gyűjtő számára.” - írja le egy meghétszereződött értékű mű történetét Makláry Kálmán.
„Néhány évvel ezelőttig főleg francia gyűjtők keresték Hantai műveit, de mióta Londonban és Amerikában kiállítják képeit, amerikaiak is szeretnék kollekciójukban tudni egy-egy darabját. Ezért kaphat szerepet a New York-i aukción. Ez az alkotás talán kevésbé impozáns, mint a sorozat decemberben elkelt darabja, 2-3 millió euros leütési árat jósolok” - vállalja a jövendőmondás népszerűtlen szerepét Makláry Kálmán.
„Nem tudok arról, hogy a közeljövőben rendeznek nagyszabású Hantai Simon-tárlatot Magyarországon, de születésének centenáriumán, 2022-ben érdemes lenne a Nemzeti Galériában vagy a Szépművészeti Múzeumban létrehozni egy átfogó életműkiállítást. Különös tekintettel arra, hogy a három esztendeje a Ludwig Múzeumban kiállított anyag nagy része a családtól érkezett, nem volt olyan átfogó tárlat, mint a párizsi Centre Pompidou-é. Pedig egy ilyen kivételes tehetségű művészt fontos volna jobban megismertetni a hazai nagyközönséggel.” - véli Makláry Kálmán műgyűjtő, galériatulajdonos.