A hozzávetőlegesen 172 ezer kamionszerelvényt működtető mintegy 10 ezer vállalkozást tömörítő lengyel ZMPD, a cseh CESMAD BOHEMIA, a szlovák CESMAD Slovakia és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szakértői és vezető tisztségviselői rámutatnak, hogy számos nyugat-európai országokban bevezetett protekcionista intézkedés, amelyek kizárják a piacról a kelet-európai cégeket, jelentős áremelkedést hoznának a közösség országaiban. Az intézkedések további következménye lenne, hogy az unió keleti felén munkahelyek százezrei veszélybe kerülnének. Éppen ezért a deklaráció aláírói olyan közös szabályozás kialakítását szorgalmazzák, amely elfogadható feltételeket teremt minden Európai Uniós fuvarozó vállalkozása számára.
A történet háttere, hogy Németország egy 1997-es, kiküldetésekre vonatkozó irányelvet leporolva 2015-ben kiterjesztette a közúti árufuvarozásra és autóbuszos személyszállításra. Így a kamionvezetők számára a Németországban eltöltött idő után meg kell fizetni a német hatóságok által meghatározott 8,5 eurós óradíjat. Ezt attól függetlenül meg kell tenni, hogy a sofőr németországi vagy más, adott esetben kelet-európai országban alapított vállalkozásnak az alkalmazottja. A némethez hasonló intézkedést azóta számos nyugat-európai ország is életbe léptetett. A nyugat-európai „csoporthoz” legutóbb Ausztria csatlakozott, idén január 1-től.