Tavaly 5,2 millió tonna hulladékot termeltek a világ légitársaságai, ezek nagy része élelmiszer, a repülőgépeken felszolgált ételek többsége ugyanis a szemétben végzi - derült ki a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) közleményéből, amit a brit The Guardian szemlézett. Landolás után a fel nem használt élelmiszereket is kidobják. Mivel ez mintegy 500 millió dollárjába kerül a cégeknek, nagy szükség lenne az újrafelhasználás és újrafeldolgozás arányának növelésére.
Csakhogy a szabályok ezt nehezen teszik lehetővé, emiatt az IATA becslése szerint a hulladékmennyiség növekedni fog, a következő 15 évben meg is duplázódhat. A jogszabályok szerint például az Európai Unión kívülről érkező élelmiszereket potenciálisan veszélyes anyagnak kell tekinteni, és úgy is kell kezelni. Az erre vonatkozó szabályokkal a korábbi a száj- és körömfájásos járványokra reagáltak a jogalkotók. Ennek értelmében minden, repülőgépen felszolgált élelmiszert, ami nem kerül elfogyasztásra, el kell égetni vagy szeméttelepeken kell eltemetni. A törvény arra sem ad lehetőséget, hogy például menhelyekre szállítsák.
Az IATA egy javaslaton dolgozik, amellyel szeretnék elérni, hogy azokat a repülős ételeket, amelyek már megfeleltek a szigorú céges higiéniai előírásoknak, ne kelljen veszélyes anyagként kezelni, megsemmisíteni. A hulladékcsökkentésben az is nagy szerepet játszik, hogy a repülőgépeken mennyire tudják szelektíven gyűjteni, tárolni a szemetet. Léteznek más megoldások is: például a United Airlines légitársaság tavaly biológiailag lebomló papírpoharakra cserélte a repülőkön használt műanyag poharakat. A madridi Barajas repülőtér pedig az újrafelhasználás erősítésért küzd: terveik szerint 2020-ra 80 százalékkal csökkentenék az utasterekből származó hulladékot.