filmkritika;Kristen Stewart;Olivier Assayas;A stylist;

Kristen Stewart A stylist című, kísérteteket manipuláló Assayas-film főszerepében FORRÁS: CIRKOGEJZIR

- Mit titkol a túlvilág, amikor üzen

A tavalyi cannes-i fesztiválon a legjobb rendező díját elnyert kísértethistória, A stylist nem sokat mond el sem élőkről, sem holtakról, de a francia Olivier Assayas adott egy lehetőséget az amerikai üdvöskének, Kristen Stewartnak, hogy egy lépéssel még tovább szökjön az Alkonyat-sorozat kínos emlékétől.

Hogy kerül egy kísértethistória a cannes-i fesztiválra? Sőt, a díjazottak közé? Ha csak úgy nem, ahogy a csizma az asztalra. Olivier Assayas francia filmes tavaly A stylist című munkájáért Cannes-ban megkapta a legjobb rendező díját. Ez legalább annyira érthetetlen, mint maga a film. Assayas (akinek a mamája magyar volt), filmjei kedvelik az emberi erővonalak közé fészkelődő természetfeletti erővonalakat, a titokzatos helyekről érkező titokzatos üzeneteket, de ez a mostani filmje határozottan kísértetekkel kísérletezik. Nem hagyományos kísértethistóriával áll elő, A stylist inkább a szerzői filmek szellemi babérjaira pályázik egyfajta kifinomult atmoszférateremtéssel, felfokozott titokzatossággal és azzal a látszattal, mintha valami mélységesen mély lelki drámát tárna fel.

Valójában a csoda tudja, mi Assayas szándéka A stylisttal. A film Maureenról, a Párizsban dolgozó fiatal amerikai lányról szól, aki egy rémesen elfoglalt szupermodell szigorúan rendszabályozott alkalmazásában áll, neki vásárol exkluzív ruhákat, ékszereket, cipőket, kiegészítőket. Ő maga kis robogóval közlekedik a nagyvárosi dzsungelben, vonaton utazik Londonba, ha kell, azaz teljesen hétköznapi lány. Bejáratos az alkalmazója lakásába, éjszakákat tölt ott a szuperluxus közepén, és bár szigorúan tilos magára vennie a méregdrága cuccokat, amiket ő választ ki, időnként nem áll ellen a kísértésnek. Olyankor ő maga változik titokban gyönyörű modellé. Ennek még lehetne valami mélyebb értelme, de semmi ilyesmi sugallat nincs a történetben azon kívül, mint hogy a Maureent alakító egykori Alkonyat-sztár, Kristen Stewart a rá kimért jelentéktelen „szomszédlány”-külsőt levetkezve, izgalmas szépségében ragyoghasson.

Maureennak egyetlen különleges tulajdonságot ad a forgatókönyvet is maga író Assayas: gyakorló médium, kapcsolatban áll a szellemek világával. Rögtön a film elején, egy sötét, kihalt párizsi házban, ahol halott ikertestvére élt, működésbe hozza szellemidéző képességét. A röviddel azelőtt meghalt bátyjától vár jelet, és a jelenetet Assayas a kísértetfilmek eszközeivel élve félelemmel, feszültséggel tölti fel. Ismeretlen erők iszonyatát is beleviszi a sztoriba, amikor mindennek koronájaként még kísértetet is mutat. Ideges, rosszindulatú kísértetet.

Halott ikertestvérétől a jelet Maureen a film végéig várja. Assayas a klasszikus kisértetsztoriba beviszi a modern időket: egyre fenyegetőbb sms-ek érkeznek a lány telefonjára, a kis képernyőn folyó párbeszéd képviseli a természetfeletti erő mindenhatóságát. Emellett egy váratlan gyilkosság már csak szokásos hab a tortán, a vértől sem lesz semmi érthetőbb. Ám Kristen Stewart nagyon jó médiuma a filmnek, igazi színészi teljesítmény a lelki válságban lévő lány belső bizonytalanságainak érzékeltetése. Igazán akkor mutathatná be rátermettségét meggyőzőbben, ha a filmben több lenne a szellem és kevesebb a kísértet.

(A stylist ***)

Az éjszakai rendezvények sorát gazdagítja az Irodalom Éjszakája Budapesten elnevezésű rendezvény, amely az EUNIC Hungary (az európai kulturális intézetek és nagykövetségek kulturális részlegeinek hálózata) és Budapest főváros közös szervezésében jött létre. 2006-ban indult útjára Csehországban, nálunk idén március 30-án kerül sor az eseményre.