Emmi;internetes kérdőív;gyermekeket szállító járművek;

Tegnap hajnalban árokba borult egy bolgár autóbusz az M5-ös autópályán. A járművön 49 ember utazott, öten könnyebben megsérültek

- Éjszakára megállítanák az iskolabuszokat

Sokan szigorítanák a gyermekeket szállító járművekre vonatkozó műszaki követelményeket - derült ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) által indított felmérés eredményeiből. Pedig szakértők szerint már most is jól kidolgozott szabályrendszere van a buszsofőrök vezetési és pihenési idejének, inkább a jelenleg érvényes szabályok betartására (betartatására) kellene jobban odafigyelni.

Mintegy 30 ezren töltötték ki az Emminek a veronai buszbalesettel kapcsolatos internetes kérdőívét; a válaszadók 65 százaléka úgy gondolja, hogy a több országot érintő iskolai kiránduláson részt vevő autóbuszoknak éjjel 11 óra és hajnali 4 óra között pihenőt kellene tartaniuk - olvasható a kormany.hu-n. Az eredményeket szombaton ismertette Palkovics László oktatásért felelős államtitkár.

A tájékoztatás szerint a kérdőívet kitöltők 95 százaléka egyetértett azzal, hogy alvászavarban szenvedő autóbuszsofőrök ne vezethessenek éjszaka, 85 százalékuk pedig szigorítaná a gyermekeket szállító járművekre vonatkozó műszaki követelményeket. Az államtitkár jelezte: a kérdőívre adott válaszokat is figyelembe véve előkészítik a szükséges jogszabály-változtatási javaslatokat, amelyeket reményeik szerint néhány héten belül el is fogadnak majd.

Az államtitkár szerint a változtatásokkal a megnövekedő menetidő és költségek ellenére sem jár rosszul senki, az utazást biztosító szolgáltatók ugyanis többletbevételhez jutnak, a sofőrök kipihentebben dolgozhatnak, a szülők pedig nagyobb biztonságban tudhatják gyermekeiket. Hozzátette: a veronaihoz hasonló tragédia után igény van a buszok elvárható technikai színvonalának növelésére is, például azért, hogy ne csússzanak ki, ne hagyják el a sávjukat.

Elgondolkoznak azon is, hogy az Egyesült Államok mintájára Magyarországon is létrehozzanak-e egy külön járműkategóriát az iskolabuszoknak. Az amerikai szabályok elsősorban a gyerekek rövid utakon történő szállítását teszik biztonságosabbá például azzal, hogy az ilyen buszok ablakait vészhelyzet esetén akár egy tízéves gyermek is kitörheti, továbbá csak egy bizonyos mennyiségnél kevesebb üzemanyagot tárolhatnak tankjukban.

Ugyanakkor szakértők szerint már most is jól kidolgozott szabályrendszer működik a buszsofőrök vezetési és pihenési idejére vonatkozóan, s inkább a jelenleg érvényes szabályok betartására (betartatására) kellene jobban odafigyelni. Ráadásul a sofőrök vezetési és pihenési idejére vonatkozó előírásokat egy uniós szabályozás is jól összefoglalja. Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő szerint a szigorításnak lehetnek pozitív hatásai is, ám nem biztos, hogy az éjszakai buszozás tiltása a legmegfelelőbb eszköz. Noha az éjszakai vezetésnek valóban lehetnek veszélyei, ám ahogy azt már számos baleseti szakértői vizsgálat megállapította, a legveszélyesebbnek az esti, illetve a hajnali szürkület időpontjai számítanak, ilyenkor ugyanis percről perce változik a környezet megvilágítása éppúgy, mint a szem érzékenysége.

Pausz szerint a szigorításoknak az uniós szabályozást is figyelembe kell venni, ami nem a tiltás eszközével él, ahelyett inkább azt szabályozza, hogy a sofőr ne indulhasson úgy útnak, hogy előtte nem pihent eleget. Így például az indulást megelőző kilenc órában egyáltalán nem vezethet, az időt pihenésre kell szánnia.

Újra itt a kilakoltatási „szezon”: ideiglenes intézkedés meghozatalát kéri Léhmann György az Európai Bíróság elnökétől a kilakoltatástól fenyegetett egykori deviza-, ma már forintadósok ezrei érdekében. A siófoki ügyvéd anno több ezer hazai devizahiteles nevében indított pereket a bankok ellen, ám a bírósági eljárások a 2014-es forintosítási – Léhmann által csak „bankmentőnek” titulált – törvény megakasztotta, a forintosítással ugyanis az adósok lemondtak a perindításról. A kilakoltatásokat azonban ez a törvény sem szüntette meg.