Megtörhető-e a Mercedes három éve tartó uralma? – ez az egyik legnagyobb kérdése a 2017. évi F1-es bajnokságnak, ám az erőviszonyokat illetően szokás szerint talán még az Ausztráliába már a hét elején megérkező csapattagok és bennfentesek is sötétben tapogatóznak.
Ez most egy több ismeretlenes egyenlet: az idei évre bevezetett új szabályok (amelyeknek köszönhetően a résztvevők már most újra üdvözlik a tekintélyt parancsoló megjelenésű versenygépeket) korábban rendre radikális változásokat hoztak, a tesztek alapján viszont csupán egy dolog látszik biztosnak: a bajnokcsapat valószínűleg megőrizte előnyét a riválisokkal szemben. A kétszer egyhetes barcelonai gyakorlás alapján úgy tetszik, a bajnoki címet legutóbb éppen 10 évvel ezelőtt nyerő Ferrari áll legközelebb a németekhez, ám igazán e tényből sem szabad kiindulni; elegendő felemlíteni a tavalyi téli tesztidényt, amikor szintén a sorozatban végül győzelem nélkül maradó olasz gyártó pilótái voltak a leggyorsabbak.
Kérdés, hogy idén is egyeduralkodó lesz-e a csillagos márka
A lélektani hadviselés mindenesetre még azt megelőzően megkezdődött az élcsapatok között, hogy az első versenyautó kigördült volna a pályára: a Ferrari nyomására a Nemzetközi Automobil-szövetség – megelőzendő az esetleges vitákat – kötelezte a Mercedest és a Red Bullt, hogy változtassák meg az idei autójuk felfüggesztését, miután az nem felelt meg maradéktalanul a szabályoknak. Aztán majd kiderül, hogy mindez mit jelent a gyakorlatban.
Ami miatt külön különlegesnek ígérkezik az új szezon, az az, hogy a száguldó cirkuszban 17 évet teljesítő brit Jenson Button mellett a regnáló világbajnok Nico Rosberg is visszavonult, s már nem áll rajthoz a vasárnap kezdődő évadban. De hosszú évtizedek után a mostani lesz az első olyan év, amikor már nem Bernie Ecclestone „mozgatja a szálakat”. Ismert: az F1 kereskedelmi jogait évtizedeken át birtokoló 85 éves üzletember a sportág új tulajdonosainak jövőbeli elképzelésébe nem fért bele, így az amerikaiak tulajdonképpen nyugdíjazták Ecclestone-t.
A „nagy búcsúzók” között illik még megemlíteni a McLarentől „kitúrt” – szintén régi résztvevő – egykori csapatvezető Ron Dennis távozását és az anyagi gondokkal küzdő szervezők erőfeszítései ellenére is szégyenszemre kimaradó német futamot is. Noha utóbbiak esetében megvan az esély a visszatérésre (bár az idénre reaktivált Felipe Massa óta tudjuk: mindez a pilótáknál sem kizárható), az mégsem megszokott, hogy ennyi meghatározó tényező egyszerre kopjon ki egyik napról a másikra az F1-ből.
A show persze a hiányzók nélkül is folytatódik, az állandóság jegyében ráadásul egy mindenki számára kedves helyszínen, a melbourne-i Albert Parkban. Ott, ahol 1996 óta szinte mindig először felbőgnek a motorok.
Bárhogy is alakuljon a küzdelem, az európai nézők számára a koránkelés garantált. Az időeltolódás miatt mire a kedves olvasó ma reggel a kezébe veszi a lapot, máris biztosan sor került az idénynyitó első szabadedzésére, melyet magyar idő szerint hajnali 2-től tartottak. A második másfél órás gyakorlás péntek reggel 6 órától következik. A szezon első időmérő edzését holnap reggel 7 órától tartják, csakúgy, mint az 58 körösre tervezett Ausztrál Nagydíjat vasárnap.
A versenyhétvége minden programját Magyarországon élőben közvetíti az M4 Sport.