A Világgazdaság információi szerint, mivel megállapodás nélkül záródtak a bértárgyalások a BKV képviselői és a szakszervezetek között pénteken, már robbanással fenyeget a bérbomba. Több százan kitöltötték és aláírták a felmondási nyomtatványt, amely az EKSZ páncélszekrényébe fog kerülni, s a járművezetők és karbantartók egy hónap múlva élesíthetik be – jelentette be Nemes Gábor, az EKSZ elnöke.
Nemes szerint a folyamatosan növekvő munkaerőhiányban az emberek egyre kevésbé félnek attól, hogy munka nélkül maradnak, s egyre bátrabban követelik a jogaikat. Mivel a súlyos létszámhiánnyal küzdő állami cégeknél jelentősen emelik a béreket – a MÁV-nál és a Volánnál is –, ezek a társaságok felszippanthatják a BKV-tól menekülőket. Elindult a lavina, amit csak megfelelő béremeléssel lehet megállítani.
Az akció, vagyis a felmondólevelek kitöltése és letétbe helyezése már az első napon – március 10-én – annyira felgyorsult, hogy az ötletgazdákat, az Egységes Közlekedési Szakszervezet vezetőit is meglepte: több gyűjtőponton – végállomások, garázsok, különféle üzemi területek –, több százan leadták már a felmondási szándékot jelző nyomtatványokat.
A BKV átgondolatlan lépésnek tartja az EKSZ akcióját, különösen annak fényében, hogy az elnök-vezérigazgató arra kérte a bértárgyaláson résztvevőket, nyugtassák meg a dolgozókat azzal, hogy béremelés lesz, csak pillanatnyilag a mértéke nem ismeretes - olvasható a közleményben. A bértárgyalások előre menetele nem a fenyegetéseken, hanem a források megteremtésén és a közös megegyezésen múlik, utóbbihoz azonban elengedhetetlen, hogy mindkét fél részéről jelen legyen a szándék - hangsúlyozta a vállalat. A BKV vezetése nem csak ígérget, hanem mindannyiunk érdekét szem előtt tartva felelősségteljesen, mindent átgondolva, hosszú távú megoldásra törekszik és ennek szellemében folytatja a bértárgyalásokat - teszik hozzá a közleményben.
Külföldi sofőröket vennének fel?
Ha a mostani ütemben távoznak a sofőrök a főváros közlekedési cégétől, akkor nem kizárt, hogy a BKV vezetése külföldi sofőröket toboroz – közölte a vállalat elnök-vezérigazgatója a helyi szakszervezetekkel folytatott péntek délelőtti megbeszélésen. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke kategorikusan elutasította a lehetőséget, hogy román vagy ukrán buszvezetőket vegyenek fel a magyar sofőrök mellé, mert Nemes Gábor szerint nem ez a megoldás a mostani bérfeszültség feloldására, mindenképpen béremelésre van szükség, hogy a munkaerőhiány miatt ne omoljon össze Budapest közlekedése.
A megbeszélésen elejtett mondatokból kiderült, hogy a cég vezetése is több, talán hároméves, de differenciált keresetjavulást kínáló béremelési csomagban gondolkodik. A kérdésre, hogy ebbe belemennének-e a szakszervezetek, az érdekvédők válasza az volt, hogy ehhez ismerniük kellene az ajánlat részleteit. Érdemi előrelépést március végéig ígért a BKV elnök-vezérigazgatója.
Drasztikus lépésre készülnek
Az EKSZ elnöke korábban arról tájékoztatta a Népszavát, hogy a pénteki tárgyalástól függetlenül a hét elején megfogalmazott egyhetes ultimátumuk érvényben marad, vagyis a jövő hét közepéig várnak, utána megkezdik forgalomlassító akcióikat. Nemes Gábor korábban példaként említette a jegyvásárlásokat gyakorlatilag leállító, korábban már kipróbált módszert, vagy a minden szabályt szigorúan betartó lehetőséget, aminek következtében autóbuszok tömegei maradhatnak a garázsokban.
Ahogyan a hét elején megírtuk, az EKSZ hónapokkal ezelőtt kezdeményezte, hogy az idén 15+5 százalékos béremelést kapjanak a BKV dolgozói, amiből az 5 százalék a legalsó kategóriák felzárkóztatását szolgálná. A bérkövetelés az állami szféra vállalatainak bérmegállapodásához hasonlóan 3 év alatt összesen 30 százalékos emelési igényt tartalmaz.