Tavaly ősszel a BKV egyszer már kiírt egy tendert a hármas metró felújítására, ám eredménytelennek kellett nyilvánítani a pályázatot, mivel az induló öt vállalkozás, illetve konzorcium a felújításra szánt 137,5 milliárdos keretösszegnél jóval drágábban vállalta volna el a munkát. Dacára, hogy az előzetes, mérnöki becslések mindössze 120 milliárdra tették volna a teljes rekonstrukció költségét, a legolcsóbb ajánlat is 171 milliárdra rúgott. Az index.hu korábban úgy vélte: a tenderre ajánlattevőként bejelentkezett cégek körüli „háttéremberek” nyomán pumpálódhattak fel az árak 170-180 milliárdos szintre.
Még jó sokáig várhatnak az újpestiek a káposztásmegyeri metróra. Ugyan a hármas metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbításáról engedélyezési és kivitelezési tervet készíttet a főváros – a tervdokumentációval 2019-ig kell elkészülni, a vonal végül 750 millió forintba fognak kerülni -, ám városházi forrásaink szerint a mostani uniós fejlesztési ciklusban már egészen biztos, hogy nincs már forrás rá. A tervdokumentációt ugyanakkor azért készíttetii el már most a főváros, hogy ha újra megnyílnának az uniós csapok közlekedésfejlesztésre, akkor azonnal, késedelem nélkül benyújthassák a hármas metró bővítési terveit Brüsszelnek.
A főváros meglehetősen szorult helyzetbe került: a költségeket csak úgy lehetett volna lefaragni, ha nem építenek be lifteket a megállókba, vagy csak a sínpályát újítják fel, ám a megállókat nem. Azonban így erősen kétséges volt, hogy a nagyberuházás ebben a formában megkapja-e az Unió támogatását. A 137,5 milliárd forint cirka hatvan százalékát ugyanis az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból hívná le a főváros. Azonban ezt csak úgy kaphatja meg, ha a megállókat a mozgássérültek számára is tehermentesítik.
A szokványos főváros – Fidesz villongás részeként a kormány is megkötötte magát és az év elején a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon keresztül jelezte, hogy a főváros ne is álmodjon nagyobb keretösszegről, Tarlós István viszont nemrég, az országgyűlés gazdasági bizottsága előtti meghallgatásán azt mondta: a továbbiakban sem fogja elfogadni a főváros a keretösszegnél drágább ajánlatokat.
Egyelőre nem tudni, történt-e elmozdulás a patthelyzetből, az leginkább közbeszerzés április végi eredményhirdetésekor derül ki, hogy az újfent meghirdetett tenderen a főváros számára elfogadható árak születtek-e vagy sem.
Annyi ismert, hogy az utóbbi hetekben a főpolgármester intenzív tárgyalásokban volt a miniszterelnökséggel az ügyben és a bizottsági meghallgatáson úgy nyilatkozott: ezúttal komoly fogadókészséget tapasztalt. Tarlós szerint az új hármas metró közbeszerzések azért lehetnek immáron sikeresek, mivel most nem engedélyezési, hanem jóval konkrétabb, kiviteli tervekre kérnek ajánlatot, azaz a cégek is jóval pontosabban belőhetik a költségeiket.
Egyelőre nem tudni, hogy a két szélső pályaszakasz felújítása után mikor vágna bele a főváros a Nagyvárad tér és az Árpád híd közötti munkálatokba. Bár Tarlós korábban úgy fogalmazott, hogy a vizes világbajnokság miatt egy napot sem csúszhat a hármas metró felújítása, forrásaink mindenesetre nem tartanák csodának, ha a középső, belvárosi pályaszakasz felújítása végül őszre tolódna.