A koncepciót egyébként kedden ismertették a köznevelési kerekasztal tagjainak, majd röviden a sajtó képviselőinek is. Csépe Valéria, aki a köznevelési kerekasztal tartalomfejlesztési munkacsoportját vezette (keddtől már miniszteri biztosként felel a köznevelés tartalmi megújításáért) a tájékoztatón elmondta: radikálisan új szemléletű Nat-ot szeretnének létrehozni, amely követi a XXI. század elvárásait, de saját hagyományainkat is figyelembe veszi. Szó esett a kilencosztályos iskola bevezetéséről is, amit a kormány egyfajta "előképzőként" képzel el óvoda és általános iskola között. Csépe Valéria szerint a plusz évfolyamban az alapkészségek fejlesztésére helyeznék a hangsúlyt, áthidalva az iskola és az óvoda közti szakadékot.
"Versenyképes iskolát szeretnénk, olyan diákokkal, akik alkalmazkodni tudnak az új kihívásokhoz" - mondta, hozzátéve, a mostani Nat-nak komoly hiányosságai vannak, egy új tanterv bevezetése pedig kockázatokkal is jár, ezért azt a szakma legszélesebb körének kell megvitatnia.
Szerettük volna megtudni, mit értenek "a lehető legszélesebb kör" alatt, beleértik-e például azt a mintegy félszáz szakmai szervezetet, amelyek a Civil Közoktatási Platformba (CKP) tömörülve nem vesznek részt a kormányzati kerekasztal ülésein. "A CKP-nak nem kell véleményeznie az új Nat koncepcióját. A CKP nem szakmai szervezet, nekem pedig teljesen mindegy, hogy az ilyen szervezetek politikailag miket jeleznek" - mondta kérdésünkre Csépe Valéria a sajtótájékoztató után. Lapunknak azt is leszögezte, hogy bár keddtől miniszteri biztosként politikai terepen mozog, a politika "nem az ő asztala".
A miniszteri biztos szerint a kormány által létrehozott köznevelési kerekasztal "szakmailag megfelelően összetett". Arra a kérdésünkre, hogy a "széleskörű szakmai viták" továbbra is csak a köznevelési kerekasztalon belül zajlanak-e, nem kaptunk egyértelmű választ. "Hamarosan kialakítjuk az egyeztetés kereteit, utána minden lépésünkről tudni fognak" - mondta. Kérdeztük arról is, hogy ha a CKP valamelyik tagszervezete - például a Történelemtanárok Egylete - véleményezné az új nat-koncepciót, akkor ezt megteheti-e. "A Történelemtanárok Egyletének sem kell véleményeznie a koncepciót. Mi fogjuk kezdeményezni a szakmai megbeszéléseket, aki jön, az jön, aki nem, azzal én nem tudok mit kezdeni" - válaszolta.
Az új Nat sarokpontjai
Hangsúlyos nevelési célok:
- a nemzeti identitás megerősítése
- az életvezetési készségek fejlesztése
- a mindennapos testnevelés
- új ismeretek (digitális, vállalkozói, pénzügyi) integrálása
- a művészettel és művészetre nevelés (kiemelten az ének és zene)
- etika, hit- és erkölcstan
A Nat funkcionális jellemzői:
- 21. századi tanulási formák, versenyképesség
- stabil tudás, rugalmas ismeretalkalmazás
- alapozás az életen át tartó tanuláshoz
- szilárd kulturális alapok
- a gondolkodás magasabb szintjei (matek, logika, természettudomány)
- belső világ, testi és lelki egészség