;

Műcsarnok;Alex Webb;Budapest Fotófesztivál;

Alex Webb színes képeivel a periférián élők atmoszféráját ragadja meg FOTÓ: MAGNUMPHOTOS/ALEX WEBB

- Álomszerű színek a határon

Alex Webb amerikai sztárfotós a Budapest Fotófesztivál fő attrakciója. A szervezők rengeteg programot kínálnak, sok galéria és múzeum csatlakozott, az először megrendezett fesztivál létrejötte mégis feszültséget és a fotós szakma szakadását sejteti. A KÉPRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK!

Ha összegyúrjuk Charles Baudelaire flaneur-jét, azaz városi kószálóját, a Haititől megihletett Paul Gauguint és vibráló színeket használó Vincent Van Goghot, majd egy fényképezőgépet adunk a kezébe, akkor megkapjuk a Magnum fotóügynökség ikonikus fotósát, Alex Webbet.

A 30 évnyi színes fotót összefoglaló tárlat, ahogy azt Szarka Klára kurátor is elmondta, földrajzi szempontból szerveződik a Műcsarnokban látható kiállításon: Isztambul, az Egyesült Államok, Nicaragua, India, Brazília, Kuba, Haiti és Mexikó fotócsoportjait az adott tájra jellemző hangulat és a jellegzetes színek teszik megkülönböztethetővé egymástól. Ahogy azt az eleinte fekete-fehér szociofotókat készítő Webb a megnyitón elmondta, Haitin és az amerikai-mexikói határon végzett munkája során érezte azt, hogy hiányzik valami a képeiből. Mégpedig a színek, amelyekkel nemcsak egy hely atmoszféráját tudja megragadni, hanem sokszor álomszerűvé is teszik képeit. A helyek pedig általában határterületek, kulturálisan, társadalmilag és politikailag feszültségekkel terhelt városok, periférián, határhelyzetben élő közösségek.

Webb nem dokumentarista, nem is fotózsurnaliszta, a streetphotographyt vegyíti a művészi fotográfiával. Az utcai fotózáshoz nagy szerencse kell, a spontaneitáshoz Webbnél erős kompozíció társul: a képek többrétegűek, az előtérben, a kép terének közepén és a háttérben is van mit nézni, sőt, a fotók épp hogy nem túlterheltek. Munkájának kulcsa a rengeteg séta és az írói attitűd. Webb irodalmat is tanult, és amikor kiválaszt egy országot, akkor először mindig regényeket olvas, hogy megismerje a hely képzeletvilágát. Nemcsak a látványt szeretné rögzíteni, hanem a hely egész hangulatát egy képben. És mindenekelőtt az emberi jelenlétet vagy annak nyomát.

A Budapest Fotófesztivál rendezőinek sikerült egy valóban nagyágyút elhozniuk. A rendezvénnyel szeretnék évente a kortárs és klasszikus magyar, valamint a nemzetközi fotográfia értékeit bemutatni, a nagyközönség számára is befogadható programokat, illetve szakmai eseményeket is szervezni. A sorozathoz nagy múzeumok, fotóval foglalkozó galériák és kulturális intézetek is csatlakoztak. A Műcsarnokon kívül a másik két fő központ a Várkert Bazár, ahol a Szubjektum című csoportos kiállítás látható hazai fotósok képeivel (a rendezvény idei fő témája a portré), illetve a Budapest Projekt Galéria, ahol a fesztiválközpont található.

Mucsy Szilvia fotográfus, a fesztivál igazgatója lapunknak elmondta, hogy azok az intézmények, amelyeket megkerestek, mind visszajeleztek nekik és csatlakoztak a rendezvényhez. A Szubjektum című kiállításon való részvételre pedig pályázni lehetett: - Somosi Rita és Szarka Klára kurátorok válogatták ki a munkákat a körülbelül száz pályázatból. Amatőrök nincsenek köztük, csak szakmai fórumokon hirdettük meg, és olyanokat vártunk, akik már túl vannak egy kiállításon - mondta. A katalógust lapozgatva viszont hiányérzetünk lehet, a Mai Manó Ház és a Capa Központ ugyanis nem szerepel a kiadványban. Mucsy elmondta, hogy a Budapest Fotófesztivál bekapcsolódik majd a két intézmény szervezte Fotóutca Fesztiválba, és ott képviselteti magát egy konténerrel. (Kőrösi Orsolyát is megkerestük azzal a kérdéssel, hogy mi az oka annak, hogy nem szerepelnek a csatlakozott helyszínek között, de a két intézmény ügyvezető igazgatója nem akart válaszolni.)

- Nemcsak kortárs galériák vesznek részt a rendezvénysorozatban, hanem vissza is tekintünk a fotográfia hagyományára - mondta lapunknak a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának főosztályvezető történésze, Lengyel Beatrix. Ők a fesztivál tematikájához csatlakozva a portré gyűjteményből válogattak, a tablók pedig a múzeum kerítésén lesznek láthatóak. A Fényképtárnak 40 ezer képe van 15 ezer emberről, a kollekció azonban önállóan csak ritkán mutatkozik meg. Most egy Erzsébet királynéról készült különleges fotót is láthatunk majd.

Hiányzó szövetség
A február 28. és április 30. között zajló Budapest Fotófesztivál nemcsak a résztvevő intézmények száma, hanem a támogatók miatt is nagyszabású: a fesztivált felkarolta a főváros, a magyar művészeti élet szereplői közül pedig támogatja például a Magyar Művészeti Akadémia tulajdonában lévő Műcsarnok, a Várkert Bazár és a Ledényi Attila irányította Art Market. A fotóművészeket mégsem egyesíti, sőt, mintha feszültségek terhelnék a szakmát, ami úgy tűnik, szétszakadt. Rangos, a Budapest Fotófesztivál céljaihoz hasonlót megfogalmazó fotóművészeti esemény ugyanis eddig sem hiányzott a palettáról.
A Fotóhónap programsorozatot a Magyar Fotóművészek Szövetsége idén tizenegyedik alkalommal rendezi meg.
Infó
Alex Webb: A fény szenvedése, Műcsarnok, 03.01. - 04.09.
A Szubjektum című fotópályázat kiállítása, Várkert Bazár, 04.07. - 05.31.
A programok, kiállítások többek között a következő helyszíneken tekinthetők meg: Budapest Projekt Galéria, Magyar Nemzeti Múzeum, Magyar Olimpiai és Sportmúzeum, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Francia Intézet, Artbázis, FUGA.
A programok elérhetők az oldalon.

A szombathelyi közgyűlés tagjai ma név szerint szavaznak majd arról, hogy eredménytelennek hirdessék-e ki az önkormányzat színházigazgatói pályázatát, vagy Jordán Tamás társulatalapító kapjon újabb öt évre bizalmat.