Előzőleg a lázadók vezetői március elsejéig adtak ultimátumot Kijevnek a hónapok óta tartó szállítási blokád felszámolására. Az ugyanis teljesen elszigetelte a két szakadár területet, de Ukrajnában is komoly fennakadásokat okozott, a kijevi kormányzat energetikai szükségállapot bevezetésére kényszerült. A korábban a kelet-ukrajnai fronton harcolt veteránok, zömében önkéntes alakulatok tagjai, tavaly december 26-án vették blokád alá az első vasútvonalat, azt követelve, hogy Kijev szakítson meg minden gazdasági-kereskedelmi kapcsolatot a szakadárokkal. Csakhogy az ukrán hőerőművek a donbászi szénbányákból származó antracittal üzemelnek, így veszélybe került Ukrajna energiaellátása. A blokádot pedig fokozatosan egyre több útvonalra terjesztették ki.
A felkelők február végén jelezték Kijevnek, hogy a kormányzat vagy felszámolja a szakadár területeket teljesen elszigetelő blokádot, amely értelmezésük szerint súlyosan sérti a minszki megállapodást is, vagy joghatóságuk alá vonják a területükön lévő ukrán javakat és a termelést más piacokra irányítják át.
Mivel nem történt előrelépés – a csekély parlamenti támogatással bíró kijevi kormány nem mert szembemenni a nacionalista alakulatokkal – március elsején a lázadók egyszerűen lefoglalták az ukrán cégek javait. Donbászon ezzel az internet és telefonszolgáltatás is megszűnt, az Ukrtelekom kommunikációs igazgatója bejelentette, kénytelenek felfüggeszteni a szolgáltatást a felkelők által uralt területeken, mivel elfoglalták a donyecki irodájukat, a berendezésekkel együtt. Ugyanakkor az ukrajnai energetikai szükségállapot is maradt.
Kijev azonnal jelezte, perelni fogja Moszkvát a donbászi államosítás miatt, miután Oroszországot teszi felelőssé a történtekért. Szergej Lavrov orosz külügyminiszter szerint azonban a „népköztársaságok” törvényesen cselekszenek, az államosítással nem sértették meg a minszki megállapodást. A blokád viszont szerinte súlyosan sérti a rendezést szolgáló egyezményt, amely tételesen tiltja a közlekedési, szociális és gazdasági blokádot, és előirányozza az egységes gazdasági, közlekedési és infrastrukturális térség helyreállítását még a politikai rendezés előtt.